Дзбанок Сонця


сайт вчителя-словесника Губчанського НВК
Нич Тетяни Миколаївни

Тема: Кохання, що здатне прихилити до ніг небо... (за романом Дари Корній «Гонихмарник» )

Конспект уроку позакласного читання (9-11 клас)



 

Тема:   Кохання, що здатне прихилити до ніг небо...

              (за романом Дари Корній «Гонихмарник» )

Мета: розкрити тему, ідею, проблематику твору, його джерела, багатство художнього змісту; розвивати в учнів творчу уяву, асоціативне мислення, навики аналізу твору; виховувати активну життєву позицію, патріотичні почуття, повагу до звичаїв та традицій свого народу.

Обладнання: текст роману Дари Корній «Гонихмарник», ілюстрації до тексту Надії Величко, аудіозапис дощу, схема «Народні вірування та міфологія», шкатулка з різнокольоровими гудзиками, клейкий папір.

 

Хід уроку

«Ти мій струмочок, Алінко,

 з живою водою. Дякую, що Ти є».

( Сашко, «Гонихмарник» Дара Корній)

1.                Організаційний момент

2.                Мотивація навчальної діяльності

Прослуховування аудіозапису дощу

Слово вчителя

-                    Які думки у вас виникли?

-                    Чи любите ви музику дощу?

Наша сьогоднішня героїня Аліна просто закохана в музику дощу, «який весело дріботить дахівкою зовсім поруч, майже над вушком, або вдавано сердито тарабанить, зачіпаючи в серці неспокійні струни».

Цю музику творить Гонихмарник.

-                    Хто він?

3.                Актуалізація опорних знань

Повідомлення учня про Перуна (з передмови Люко Дашвар до книжки Дари Корній «Гонихмарник» )

-                    Хто такі Гонихмарники?

(«Це люди з двома душами, кому Перун передав свою силу і велич. Чи вони самі забрали ту силу у нього. І гріхи. І страхи. І долю. І павутиння злих сил, які оповили кожного, хто наважився керувати дощами, громами і блискавками. Бо ті сміливці вже не боги!»)

 

Робота зі схемою «Народні вірування та міфологія»

-                    На які групи ділять словянських міфічних персонажів? (Пантеон богів, духи та чудовиська, люди з надприродною силою)

-                    Куди належить Гонихмарник,що про нього сказано, хто його «колеги»? (Захищає село від негоди; вовкулаки, мольфар, відьма, упир, покутники, нічниці, потопельники, богатир, інклюзник )

4. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

 Слово вчителя

Мирослава Замойська, більш відома як Дара Корній, увірвалася в літературний світ 2010 року з романом «Гонихмарник», а після дебюту не перестала дивувати, зворушувати та радувати своїх читачів. В її роботах є те, що зачіпає за живе, розбурхує уяву і змушує вірити, що реальний і міфічний світи ходять одними вулицями, і ніколи не знаєш, коли вони перетнуться.

 

 

«Впізнай героя і розкажи епізод, який зображено»

(робота з ілюстраціями твору)

 

 «Мозковий штурм»

Визначення системи проблем, які порушено в творі, запис їх на дошці.

 

Представлення домашньої роботи в групах

І група

Міфічний світ «Гонихмарника»

Градобур передається в одному роді від батька до сина, але тільки за добровільної згоди обох. Коли дуже молода людина стає дводушником (от як Кажан), вона майже втрачає свою людяність. Але напівдемон-гонихмарник є частиною живої природи. У світі Корній немає замилування смертю, її герої – не «діти ночі», а справжнісінькі сонцепоклонники.

Так само в іншому роді від матері до дочки передаються знахарські навички, вміння чути живу природу. Як і градобур для хлопців, ці набутки народної магії – не нагорода для дівчат, а наслідок прокляття(В сімї знахарок передається легенда з покоління в покоління про прокляття Дідом характерником роду свого сина, який зрікся козаків через кохання). Тож двоє з цих родів мусять знову і знову закохуватися одне в одного та страждати через це, аж поки багатовікова історія стосунків Градобурів і Григоренків не приведе до миті, коли хлопець у чорному помітить занурену в читання зеленоволосу дівчину.

ІІ група

Реалістичне змалювання переживань сучасних підлітків.

Ця книжка – як той її двоєдушний герой. З одного боку, читаємо дивовижі про градобура та характерницю. З іншого, найцікавішим у романі є цілком реалістичне змалювання переживань сучасних підлітків. Магія першого поцілунку мало чим поступається тут містиці викликання дощу. А питання про те, чи варто зраджувати себе, щоб привернути увагу хлопця, важить не менше за спосіб зняти родове прокляття

Факти, що свідчать про реальність нашого часу в творі:

Пісні: Григорій Чубай, Океан Ельзи, диск фолкрок «Ті, що походять від сонця», «Місячна соната» Бетховена

Фільми: «Троя», Леонардо ді Капріо в головній ролі, «Скафандр і метелик», Жан Домінік – головний герой.

Книги Борхеса, Камю, «Кобзар» Шевченка, «Лісова пісня» Лесі Українки, Гомера, Жака Лакана, «Віднесені вітром» Маргарет Мітчел, «Комедії» Аристофана, Гете, Томас Манна, цитуються рядки з «Євгенія Онегіна» Пушкіна, вірш Вінграновського.

Картини: «Жінки в саду» Моне, «Данія» Рембранта, «Мона Ліза» Да Вінчі, «Самітна сосна» Труша.

ІІІ група

Фольклорні мотиви твору

Загадки: Коли двері не двері? (коли відчинені),Що тримає землю? (Висока вода), Що тримає камінь? (Чотири золотих кити), що тримає вогонь? (Дуб залізний, з предвіку посаджений, а коріння його на силі Божій стоїть)

Прислів’я та приказки: крутити, мов циган сонцем; яблуко від яблуні; найшла коса на камінь; не все коту масляна; а ранок завжди від ночі мудріший; не буває зла, яке б на добре не вийшло; те, чого так боїшся завжди наздоганяє тебе; цікавій Варварі за її цікавість носа відірвали; будеш багато знати-швидко постарієш; ніч найтемніша перед світанком; від долі не втечеш; друзі пізнаються в біді.

Казка про грім, казка для Талалайка, казка про Карпати, казка про озеро Марічейка.

Притча про ноги, притча про скульптора, притча про те як почуття грались в хованки, притча про час і кохання, притча про жебрака.

Легенда про шовкову косицю (едельвейс).

Природний колорит Карпат (розділ IV), Львова.

 Поліські діалектизми: ляскавиця – грім, мигунки- блискавки, гибіли – побивались через велике кохання, киселиця – драглиста страва зі слив та борошна або круп, лихо дива – щось незрозуміле, що не пояснюється, фест – дуже сильно, зрадечка – несподівано та ін.

Вишиванка на Аліні в Англії; звертання Аліни до викладачів виключно пане/пані та на ім’я.

 

IV група

Образи Аліни та Сашка

«Аліна часто впадає в крайнощі. Захоплюється макраме й оригамі, витинанкою, має другий розряд зі стрільби з малокаліберної гвинтівки, знає напам’ять всього «Кобзаря» Шевченка й шаленіє від Гомера та Жака Лакана. Вона закінчила курси крою та шиття, курси екстрасенсів, деякий час ходила на курси гри на гітарі, й , на жаль, не знайшла у Львові курсів гри на трембіті». Навчається в Художній Академії»

-          сильна особистість

-          розумна

-          смілива

-          талановита

-          вперта

-          впевненна в собі

-          «біла ворона з зеленим волоссям та волошковими очима».

Залишається додати, що дівчина  – не просто відлюдькувата дивачка, а травниця з роду характерників… І от починається роман, який зацікавить шанувальників шаленого кохання та потойбічних таємниць.

Темний красень Кажан (скульптор) переслідує юну художницю Аліну. Він може бути напрочуд небезпечним, коли б’ється з нападниками в парку. Або вкрай романтичним, коли щоранку кладе на підвіконня коханої букет польових квітів, грає на флоярі. Він буває легковажним, коли дражнить Аліну демонстрацією своїх колишніх пасій. Або є настільки незрадливим, щоб згадати свою любов після того, як на нього наклали чари забування. У хлопцеві начебто уживаються дві людини. Так воно і є. Кажан – дводушник: як людина він вміє любити й піклуватися, як Гонихмарник він зраджує і занапащає. Дівчата, що закохалися в заклинателя дощу, мають померти.

 «Нема ніц гіршого від роздвоєннє душі», – промовляє в романі мудра бабуся.

Але це не випадок Аліни. Розумниця, книжниця, бунтівниця – вона, як ніяка інша, далека від ролі жертви. Сильні галицько-волинські дівчата: якщо вже покохають, то за свого хлопця ладні до пекла піти. Героїня «Гонихмарника» це зокрема й робить. Аліна здатна й суперницю подолати, і злого духа з тіла коханого вигнати. Безстрашність, усвідомлення себе, відданість, готовність боротися за свою любов – у романі Корній це все суто жіночі риси. Чи має проти такої дівчини дрібний язичницький бог хоч якісь шанси?! (ні, бо навіть Гонихмарникові наприкінці твору доведеться стати Гонихмарницею).

«Вогонь! Він є в кожному. В одних він заледве тліє, у декого рівномірно і покійно горить, віддаючи тепло іншим, а бувають випадки, коли він спопеляє власника»

 

5.Узагальнення знань, умінь, навичок

Бесіда

- Розкажіть історію кохання Ірини та Ігоря. Чому Ірина вибрала Василя? Хто вони? (батьки Аліни)

- Які сни снились Аліні?

- Які назви мали шедеври Аліни і що на них зображено? («Пошматоване небо», «Двері»)

- Який улюблений напій Сашка та Аліни? (кава з корицею без цукру)

     - Яким чином вдалось вигнати Аліні Гонихмарника з Сашка?

- Хто її допоміг?

 -  Хто такі Марта і Петро, яка їх роль у творі? (друзі).

- Який шлях подолала Характерниця, щоб врятувати душу коханого?

- Хто такий Юра? (душа міста Львова)

 

Робота з епіграфом 

-          Чиї це слова? Як ви їх розумієте?

-          Коли Сашко їх промовив? (перед тим, як Аліна наважилась на рішучий крок)

 

 «Коробка гудзиків»

 Ганна Улюра  у своїй рецензії  пише: «Гонихмарник» – письменницький дебют Корній. Є тут виражена хвороба першої книжки: якнайшвидше розповісти все, що маєш за душею. Поки слухають. Мало повідати історію головних героїв, треба ще й детально виписати, як плуталися з нечистим мати й бабуся, додати три-чотири казки про магічні Карпати, розповісти кілька смішних притч і повчальних анекдотів, переповісти улюблене кіно… Намішано, як у коробці з ґудзиками: потомишся шукати потрібний, але ж – хто сперечається? – все красиве й різнокольорове».

 Ось і ми сьогодні в цій коробці пошукаємо щось для себе.

 

Спробуймо тут знайти асоціації.

Відберемо гудзики за кольорами, зєднаємо їх з проблемами твору,  проаналізуємо та зробимо висновки, залишивши на гудзиках написи ключових слів.

 

Проблемне запитання:

- Чи є в творі образ веселки?Що символізує?

(є в Аліниних роздумах над геніальністю Бога як митця: розділив білий колір на сім спектрів; подарунок Петрові картини «Веселка» як символ дружби)

Тому, сьогодні із гудзиків ми складемо веселку.

 

Проблеми, які порушено в творі:

 

Червоний- сила кохання і неможливість існування без нього

Оранжевий- стосунки батьків і  дітей

Жовтий -  язичнество і християнство

Зелений- гармонія між людиною та світом природи

Голубий - вплив мистецтва на людину

Синій- життя і смерть, добро і зло

Фіолетовий – значення дружби

 

Покласти до гудзиків відповідного кольору свій, написавши на ньому слово, з яким може асоціюватись у вас прочитаний твір або вибрати із запропонованих, аргументувавши відповідь (етюдник, блискавка, ножиці, зелений колір, Говерла, флояра, Бузок, дощ, сонце, Талалайко, квітка едельвейса, Кажан, лікарські рослини, Шацькі озера, гора Кайлаш, висота 6666м , дубовий листок, «Сила Землі»), букет волошок, ромашок,  дзвіночків, акація, Сонце, Любов, Бог, гарбузове насіння, стрільба з лука, гроза, двері, чорна фарба та ін.)

 

6. Рефлексія

Обмін думками та враженнями від твору

Я візьму в «свій кошик» таку цитату....

(читання та коментування улюблених цитат з твору)

 

Книги — це розумні думки тих, хто не забув про свій вогонь і радо ділиться зі світом теплом.(Кажан)

 

Коли щастя крокує поруч, то навіть не знаєш, як його вірно описати. Воно або є, або його нема. У них воно є, одне на двох. ("Гонихмарник" Дара Корній)

 

7. Підсумок

Тести «Чи уважний ти читач?»

Прокоментувати:

Проза Дари Корній пахне польовими квітами і полином, вітром свободи, для якого не існує перешкод у вигляді літературних канонів і штампів.

Галина Пагутяк

 

Визначте головну думку роману Дари Корній «Гонихмарник»

 

«Мікрофон»:

- Хто з героїв твору міг би стати моїм другом і чому?

8. Оцінювання

 

9. Домашнє завдання

1. Порівняти образи Аліни та її матері;

2.Створити рекламний ролик книги Дари Корній «Гонихмарник».

 

Список використаних джерел та літератури

1. Дара Корній. Гонихмарник: роман. – Харків: Клуб сімейного дозвілля, 2010. – 336с.

2. Дара Корній: «Кожен написаний роман для мене – як народження дитини»//http://skaz.net.ua/?act=post&id=244

3. Улюра Ганна. Прихилити небо до ніг//http://www.barabooka.com.ua/prihiliti-nebo-do-nig/

 

Додаток 1

 

Чи уважний ти читач?

Тести

1.З ким порівняла Аліна Кажана

А) з карлсоном

Б) з вампіром

В) 3 тінню

2. Небесні квітки, так називала Аліна

А) маки

Б)волошки

В) ромашки

                 

3. Який псевдонім вигадала Аліна для Петра

А) Ватсон

Б) Ромео

В) Панса

 

4.Тато називав Аліну

А) художницею

Б) травницею

В) Мавкою

 

5. Гонихмарник має звязок з

А) Перуном

Б) Сварогом

В) Стрибогом

 

6. Картина, яка написана Аліною першою

А) «Двері»

Б) «Пошматоване небо»

В) «Веселка»

 

7. Сашко був

А) художником

Б) скульптором

В) письменником

 

8. Розташувати в порядку послідовності порівняння Аліни з героями у творі

А) Тетяна Пушкіна

Б) Джульєта Шекспіра

В)  Беатріче Данте

Г) Лаура Петрарки

 

 

 

9. Розмістити загадки в порядку їх загадування Аліні

А)Що тримає землю? (Висока вода),

Б)Що тримає камінь? (Чотири золотих кити),

В)що тримає вогонь? (Дуб залізний, з предвіку посаджений, а коріння його на силі Божій стоїть)

 

10. Кому належать ці слова: ««Вогонь! Він є в кожному. В одних він заледве тліє, у декого рівномірно і покійно горить, віддаючи тепло іншим, а бувають випадки, коли він спопеляє власника»

А) Діду

Б) Юрі

В)Гонихмарнику

 

11. Хто розповідав притчу про жебрака, який не міг потрапити в Храм для заможних городян?

А) Дід

Б) Юра

В)Гонихмарник

 

 

12.Розташувати за вподобаннями

1.Кажан  А кава, зелений чай

2.Аліна    Б кава з корицею

3.  Юра     В гарбузове насіння

 

 

 

Гонихмарник



Создан 11 окт 2015



  Комментарии       
Имя или Email


При указании email на него будут отправляться ответы
Как имя будет использована первая часть email до @
Сам email нигде не отображается!
Зарегистрируйтесь, чтобы писать под своим ником