Дзбанок Сонця


сайт вчителя-словесника Губчанського НВК
Нич Тетяни Миколаївни

Тема:«Світ належить тим, хто йому радіє»

Урок позакласного читання в 7 класі за повістю Люсі-Мод Монтгомері «Енн із Зелених Дахів»



 

Тема. «Світ належить тим, хто йому радіє»

Мета. з’ясувати з учнями  історію написання циклу книг про Енн Люсі-Мод Монтгомері; удосконалювати навички комплексного аналізу  повісті; розвивати  образне мислення та мовлення учнів; виховувати кращі моральні якості.

Обладнання: текст повісті, презентація до уроку

 Епіграф: - «Ми вже багаті, - упевнено відказала Енн. - Нам по шістнадцять років, ми щасливі, як королеви, і в нас усіх більш-менш розвинена уява».

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності учнів, оголошення теми і мети уроку

Слово вчителя

- Я дуже рада вас бачити, - сказала б Енн, скромно вмостившись на легкому стільчику, напружена і скута, в очікуванні гостей, - Я вже почала боятись, що ніхто не прийде і намагалась уявити, що вас затримало. Я вирішила, якщо сьогодні ніхто не прийде, я вилізу на горішню полицю найвищої шафи і проведу там всю ніч! Мені зовсім не буде страшно! Так чарівливо спати на книжковій поличці, вдихати пахощі свіжонадрукованих сторінок, милуватись місячним сяйвом, що ллється крізь вікно, як ви гадаєте? Можна уявити, що живеш у дженджуристому палаці королеви Фоліянти, правда? Я не знаю, що означає слово «дженджуристий» і «фоліянт», але звучить надзвичайно романтично!

Щось подібне промовила б Енн, якби її якимсь дивом занесло до нашого класу, бо тут ми знайомимось з новинкою від львівського видавництва "Урбіно".

Вдома ви мали можливість прочитати повість Люсі-Мод Монтгомері «Енн із Зелених Дахів» в перекладі Анни Вовченко. Сьогодні на уроці ми поговоримо про цю книжку.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.Словникова робота

- А вам відомі слова «дженджуристий» і «фоліянт»? (чепуристий, кокетливий; книга)

2.  Теорія літератури

- Пригадайте, що таке повість? Що таке портрет?

 ІІІ. Робота над темою уроку

1.                       Обмін враженнями

- Яке враження справив на вас прочитаний твір?

- Хто є головними героями повісті? Яке ваше ставлення до них?

2.                       Повідомлення учнів про історію створення книжки

1-й учень.Події цієї чудової книжки відбуваються в далекій Канаді, на острові Принца Едварда. На фермі Зелені Дахи живуть немолоді вже брат із сестрою, Метью й Марілла Катберти. Якось вони вирішили взяти із сирітського притулку хлопця, котрий міг би допомагати їм у господарстві. Проте їхньому здивуванню не було меж, коли виявилося, що замість хлопця до них прибула руденька худорлява дівчина, Енн Ширлі. І в цієї незвичайної істоти виявилася напрочуд химерна вдача!

2-й учень. Книжки канадської письменниці Люсі-Мод Монтгомері (1874–1942) вже понад століття користуються величезним успіхом у всьому світі. Щороку вони видаються мільйонними накладами у США, Канаді, Австралії та країнах Європи, за ними знято популярні кінофільми, створено театральні постановки. «Енн із Зелених Дахів» – початок циклу, що складається з восьми книжок.

3-й учень. В основу роману «Енн із Зелених Дахів» (1905) покладено дитячі спогади письменниці. У 1908 році книга вийшла у США. Успіх її був миттєвим і нечуваним. Марк Твен назвав руденьку героїню Монтгомері «найбільш зворушливою й чарівною дитиною художньої літератури із часів безсмертної Аліси».

4-й учень. Світове зацікавлення до книг Монтгомері таке велике, що лише за циклом про Енн знято кілька фільмів і серіалів.

Інститут Монтгомері в Канаді зберігає прострелені примірники книжок польською, які носили деякі солдати під час Другої Світової війни. Поляки, які вмирали з Монтгомері на грудях, свідчать зовсім про те – що це книжки не лише для дітей, а для всіх.

Хоча життя самої Люсі Монтгомері обірвалося трагічно, для своїх життєрадісних героїв вона виписувала хеппі-енди.

3. Робота з текстом та аналіз повісті «Енн із Зелених Дахів»

 

Сюжет твору

Експозиція: Дія роману розгортається наприкінці XIX століття. На фермі Зелені Дахи живуть немолоді вже брат із сестрою, Метью й Марілла Катберти, які разом живуть в «Грінгейблsі», фермі в селі Ейвонлі, на острові Принца Едуарда, вирішують взяти із сирітського притулку в Новій Шотландії хлопця, котрий міг би допомагати їм у господарстві на фермі. Але через непорозуміння під їх дах потрапляє не хлопчик, а руденька худорлява дівчинка одинадцяти років на ім'я Енн Ширлі.

Зав’язка: Енн вирішено взяти на виховання.

Розвиток дії: Розумна, жива Енн жадає бути всім у радість, вона дуже балакуча, але в той же час їй не подобаються власне ім'я, бліде обличчя, всіяне веснянками, і руді кіски. Марілла береться за її виховання.  Разом з тим дівчинка росте, але в ній як і раніше залишаються її дитяча безпосередність і прямота. Завжди з нею її вірна подруга Діана.

«Сьогодні я засвоїла новий цінний урок. Відколи живу тут, я весь час роблю помилки — і кожна чогось мене вчить. Випадок з аметистовою брошкою навчив не брати чужих речей. Після історії з Лісом Привидів я загнуздала уяву й більше не даю їй волі. Заспокійливий пиріг навчив бути уважною на кухні, а пофарбувавши коси, я геть зцілилася від марнославства. Тепер я вже не думаю ні про них, ні про свій ніс — ну, принаймні дуже-дуже рідко. А сьогоднішній випадок (ледь не потонула, врятував Гільберт Блайт) позбавить мене зайвої романтичності.»

Завдяки затятому «ворогу» Гільберту Блайту Енн мала змагання- навчання в школі, потім вступ відразу на другий курс учительської семінарії та стипендію Ейвері до коледжу в Редмонді, а згодом і місце роботи..

Кульмінація: банкрутство банку, де зберігались всі заощадження родини Катбертів, смерть Метью, погіршення зору Марілли.

Розв’язка: «Вона сміливо глянула у вічі своєму обов’язку — і побачила в ньому друга, яким завжди буває обов’язок, коли ми щиро готові йти йому назустріч». Енн вирішує залишитись в рідних серцю Зелених Дахах, доглядати за Маріллою, вчителювати в місцевій школі, продовжувати вчитись дома. Вона нарешті помирилась з Гілбертом. Тепер вони хороші друзі і їм ще треба наздогнати той час, коли вони не спілкувались. «Та хоч стежина перед нею пролягала тепер вузенька, вона знала, що обабіч неї розкриються квіти тихого щастя»

 

Характеристика образу Енн  (пошук цитатного матеріалу)

А). Зовнішність «...дівчинка років одинадцяти в дуже тісній, короткій, неоковирній напівшерстяній сукенці жовтувато-сірого кольору. На голові в неї був вилинялий коричневий матроський капелюшок, з-під якого вздовж по спині збігали дві товстелезні сліпучо-руді коси. Личко, худеньке й бліде, рясно всіяне ластовинням, із широким ротом і великими очима, які видавалися то зеленими, то сірими, залежно від освітлення й настрою дівчинки. Ось що побачив би звичайний спостерігач. Незвичайний — пильний і проникливий — певне, зауважив би ще й гостре чітке підборіддя, жвавий розум і цікавість в очах, гарні, чітко окреслені губи, опукле високе чоло — одним словом, непересічну душу, що оселилася в тілі цієї маленької сирітки».

 

Б). Вчинки

Перш ніж помудрішати, Енн встигла втрапити в далеко не одну халепу: випадково «споїла» найкращу подругу смородинівкою; спекла один пиріг без борошна, а інший - із заспокійливими ліками замість ванілі; зламала гомілку, впавши з гребеня даху; мало не втопилася у продірявленому човні-плоскодонці, плаваючи ставком і вдаючи із себе мертву даму Елейну; «навіки» розсварилася із однокласником Гілбертом і тріснула його по голові грифельною дошкою (зате більше він не смикав її за коси і не називав «морквою»), пофарбувала волосся, а воно вийшло зелене; давала назви всьому, що подобається: з її легкої руки квітуча алея перетворюється на Білий Шлях Зачудування, ставок - на Озеро Осяйних Вод, звичайний ліс - на Ліс Привидів, струмок під містком - на Джерело Дріад, а будиночок для ігор стає Господою Бездіяльності) та ін.

«... що могло бути романтичніше, ніж іти Стежиною Закоханих повз Купіль Верболозу Долиною Фіалок та Березовим Шляхом».

« Ця руденька дівчинка, що живе в Катбертів, — диво Господнє. Вона, безумовно, порятувала життя вашій доньці» (врятувала Меррі-Мей від крупу).

В). Риси характеру

Була щедрою, завзятою (і в любові, і в ненависті), «беручкою до роботи», самокритичною і небрехливою, за будь-яку ціну хотіла стати хорошою і "немарнославною", аби  названі батьки нею пишались.

«Він хороший, — докірливо заперечила Енн. — І дуже добрий. Зовсім не зважав, що я стільки говорила; здається, йому це навіть подобалося. Я одразу, як побачила його — зрозуміла, що ми з ним рідні душі. - Отож, ви обоє диваки, якщо ти це маєш на увазі, — пирхнула Марілла». (дивачка)

 всі інші смакуватимуть вдвічі солодше, якщо я зможу її пригостити сьогодні.»

«Я дуже-дуже хочу помолитися й навіть скласти особливу зовсім нову молитву на честь цієї події» (вірить в Бога).

«Та це ж і є найсолодше, — заперечила Енн, — коли промайне щось у голові, таке невимовно цікаве, що мусиш тут-таки зробити. А коли спинишся й замислишся, то ніякої радості вже не буде. Хіба ви ніколи не відчували цього, пані Лінд?» (непередбачувана)

«Всередині мене є неначе ціла купа різних Енн! Я часом думаю, що саме тому я постійно й потрапляю в халепи» (потрапляє в смішні ситуації)

«Щойно котресь виплекане сподівання не втілювалося в життя, Енн поринала «в безодню розпуки», коли ж утілювалося — її підхоплював запаморочливий і трепетний вир блаженства». (емоційна)

«— Це герань. Ні, я не про таке ім’я. А про те, що ви самі їй дали. Ви ніяк її не назвали? Тоді можна, я це зроблю? Я назву її — зараз подумаю — мабуть, Любонькою, ось хороше ім’я — можна, доки я тут, називати її Любонькою? І вишні, що росте за вікном моєї спальні, я теж дала ім’я. Снігова Королева — це тому, що вона стоїть уся біла» (вигадниця)

«Урочисто присягаюся бути вірною моїй сердечній подрузі Діані Баррі, доки є над світом сонце й місяць» (хороша подруга)

«Усі радощі й прикрощі вона переживала з потрійним завзяттям»

 

Г). Мова (Дівчинка постійно говорить, мова її піднесена, метафорична, емоційна)

«І як чудово, що я тепер з вами житиму й буду ваша. Я ще ніколи нічия не була — так, щоби по-справжньому»

«Але в мене взагалі ніколи не було жодної гарної сукні — зате я маю, про що мріяти,бо коли вже уявляєш, то можна уявляти й щось путяще»

«Хіба це не прекрасно — думати про те, скільки всього ми ще мусимо дізнатися? І тому я така рада, що живу — бо світ дуже-дуже цікавий! А якби ми знали все, було б зовсім не так цікаво, правда? Не було б зовсім ніякого простору для уяви».

«Але якщо в тебе піднесені думки, то їх і треба висловлювати піднесеними словами, правда?»

«А якби ви могли вибрати, то яким би ви хотіли бути — божественно вродливим, неймовірно розумним чи по-янгольському добрим?»

«А у вас є речі, які викликають трепет? О, це найбільша трагедія, що спіткала мене в житті! А ви бодай намагалися уявити себе в безодні розпуки?»

«Усі ранки гарні, правда? Коли ти ще не знаєш, що станеться вдень, і маєш стільки простору для уяви.Я вже із власного досвіду навчилася, що коли собі постановиш чомусь тішитися, то воно майже завжди виходить. Треба тільки дуже-дуже суворо собі постановити»

«А ви любите такі вірші, від яких сироти на шкірі з’являються?»

« Коли ти перепрошуєш і тобі пробачають — це дуже хороше, приємне відчуття, правда?»

Це добре, коли тобі щось удається, правда?

«Правда ж, це прекрасно — жити в такий день, як сьогодні? Мені шкода тих, хто ще не народився, бо вони його не застануть. У них, звісно, теж будуть гарні дні, але цього вже не буде. А ще чудовіше — йти до школи таким розкішним шляхом, правда?»

«Марілло, хіба ви не розумієте? Має бути якась межа помилкам, що їх може накоїти одна людина, і коли я перейду цю межу, то більше ніяких помилок не робитиму. Мене ця думка надзвичайно втішає»

«— а я гадала, нічого немає гіршого за руді коси. Але тепер знаю, що зелені коси — це вдесятеро гірше! О, Марілло, ви гадки не маєте, яка я безмежно нещасна!»

Д). Ставлення інших

«Тепле приємне відчуття сповнило серце Марілли, коли її руки торкнулася худенька ручка дівчинки — можливо, то було відчуття материнства, якого їй не довелося спізнати ... Енн їй найдорожча у світі.»

«У школі Енн зустріли з відкритими обіймами. Її уяви так бракувало в іграх, голосу — у співах, а драматичних здібностей — під час обідніх перерв, за книжками, що їх учні читали одне одному».

«Пані Аллан сказала, що в мене гарний голос і що тепер я співатиму в хорі недільної школи»

«Це були двоє найкращих друзів, і Метью ввесь час невтомно дякував небесам, що не мусив перейматися її вихованням, бо це був виключний обов’язок Марілли. Якби ж йому теж довелося виховувати Енн, його неодмінно роздирали би протиріччя між прихильністю до неї і тим-таки суворим обов’язком. А тут він міг, за висловом сестри, «псувати дитину» скільки заманеться»

«Я дуже-дуже люблю тебе, Енн, — запевнила Діана. — І завжди любитиму, обіцяю».

Е). Власне ставлення (висловлення учнів)

 

Діаграма Вена

Слово вчителя

- Яких героїв вивчених творів  вам нагадує Енн? (Полліанну, Тома Сойєра, Пеппі Довгупанчоху)

-  Пропоную  у діаграму Вена визначити і вписати спільне і відмінне з одним із цих персонажів (на вибір).

Спільне з Поліанною: ластовиння на обличчі, якого соромляться, рудоволосі, сироти, отримали травму і під час хвороби відчули свою потрібність людям, добрі, непересічні особистості, вміють завжди знаходити для себе радість, сила волі, оптимізм, балакучість, рішучість, старанність, запальність, енергійність, душевність, чутливі до краси, жваві, люблять людей, вдячні

Відмінне: Полліанну виховує тітка, Енн усиновлена, Енн багато уваги приділяє моді, вміє так само віддаватись жалю як і радості, постійно мріє

Опис Полліанни Еліонор Портер: «Худорлява дівчинка в сукенці у червону клітинку, брилику із двома грубенькими світло-жовтими косами, що звисали на спині. Миле, веснянкувате личко поверталось то ліворуч, то праворуч, видивляючись когось»

Опис Енн: (див. вище)

Спільне з Томом Марка Твена: Життєрадісні, веселі, сміливі, добросердні, порядні, навчались в школі, однакового віку, віддані у дружбі

Відмінне: Том підприємливий, неслухняний, Енн вигадлива, намагається бути слухняною, Тома виховує тітка, Енн усиновлена, Енн - дівчинка, Том - хлопчик.

Спільне з Пепі  А. Лінгрен: руді, дивні, добрі, сміливі, вигадниці, щедрі.

Відмінне: Пепі Довгапанчоха сильна, часто бреше, не вчиться в школі, Енн чесна, тендітна, гарно навчається.

 

3.    Робота з епіграфом

- За яких умов Енн промовила ці слова? (у вайт-сендзькому готелі на концерті серед міської пишноти)

- Як пояснила це Енн? А ви як думаєте? («А я хочу бути лише собою, навіть якщо ніколи в житті не втішатимуся діамантами, — заявила Енн. — Мені подобається бути Енн із Зелених Дахів і мати на шиї разочок перлів. Я знаю, що Метью вклав у цей дарунок стільки любові, скільки ніколи не діставала пані в рожевій сукні з усіма своїми коштовностями»; Треба вміти радіти тому, що в нас є, бо найдорожче, що є у наших батьків, вони віддають нам).

- Як ви вважаєте, чи буде Енн щаслива у подальшому? Знайдіть цитату. («Та хоч стежина перед нею пролягала тепер вузенька, вона знала, що обабіч неї розкриються квіти тихого щастя. Їй належало пізнати радість невтомної праці, шляхетних прагнень та щирої дружби. Ніхто не забере в неї уяви й не зруйнує чудового світу веселкових мрій. А на шляху завжди є місце для нових поворотів!— Господь на небесах — й у світі мир і спокій, — тихо прошепотіла Енн».)

 

4. Аналіз описів природи

 - Знайти в тексті опис природи, вказати художні засоби

«Попід ним панував пурпуровий присмерк, а десь віддалік клаптик неба, залитого призахідним сонцем, виблискував, ніби вікно-розетка в глибині кам’яного нефу церкви.»

«Хіба не чудовий сьогодні ранок? І світ такий, наче Бог його створив, щоб порадіти, правда? Дерева немов готові злетіти, щойно дмухнеш на них, отак — х-хуО»

«Вечірнє сонце вихлюпувало в небо рожеві барви, а природа щораз дарувала нові й нові дива свого розквіту й воскресіння. Клени зі Стежини Закоханих укрилися червоними бруньками, із землі побіля Джерела Дріад визирнула перша кучерява папороть»

- Після відвідин з Діаною її тітки у місті, Діана сказала, що, мабуть, народжена для міського життя. Про що тоді подумала Енн. Що вона сказала? (знайдіть в тексті)

« І, Марілло, я дійшла висновку, що не була народжена для міського життя, і мене це дуже тішить. Приємно зрідка поїсти морозива об одинадцятій вечора в розкішному ресторані, та загалом я волію о цій порі вже спати у своїй кімнаті, і вві сні знати, що в небі сяють зорі, а вітер шурхотить у ялицях понад струмком».

Письменниця змогла так передати красу природи, якою захоплювалась її маленька героїня, що ми теж не здатні встояти. «Таких описів природи ви просто більше ніде не знайдете. Вони затягують і деколи аж фізично відчуваєш отой подих вітру чи запах фіалок», - у відгуках про книгу пишуть читачі.

 

5. Компаративна лінія

- Уважно прочитайте вірш Василя Симоненка

 


Як хороше радіти без причини,

Коли на місто сутінь опада

І чується, як тихо, безупинно

Дзюрчить у стоки весняна вода.

І сну нема, і спокою немає,

І відчаю, і певности нема,

Тебе ж у далеч владно закликає

Напоєна надіями пітьма.

І хочеться всю землю обійняти

І йти шукать нечуваних пригод…

О, скільки музики натхненної багато

У шумі каламутних вод. (В. Симоненко)


-Поміркуйте, що зближує ліричного героя вірша В. Симоненка і Енн?

- Як поет показує красу світу. Знайдіть відповідні рядки.

- Якими художніми засобами поет передає радість і захоплення життям? Наведіть приклади.

- Спробуйте зробити припущення, чи доводилося Симоненку читати повість «Енн з Зелених Дахів». Чому ви так вважаєте? 

 

IV. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу

 

- Чи уважний ти читач?


 

Тести

1.      Якого місяця Енн потрапила до Зелених Дахів?

А) червні

Б) березні

В)жовтні

2. В якому банку Метью зберігав гроші?

А).Ощадбанк

Б) Приватбанк

В) банк Еббі

3. На яке свято Метью подарував Енн першу прекрасну сукню?

А) Різдво

Б) Новий рік

В) День народження

4. Який літературний псевдонім обрала Енн, коли створила власний літературний клуб?

А) Розамунда Монморансі

Б) Рубі Джилліс

В) Розалія де Вер

5. Якої подруги у дівчинки не було?

А) подружка Луна

Б) подружка з шафи дзеркала

В) подружка з  озера

6. В який колір пофарбувала волосся Енн?

А) синій

Б) зелений

В)рожевий

7. Через яку хворобу  Марілли Енн вирішує залишитись в Зелених Дахах?

А) глухота

Б) сліпота

В) мігрень

8.  Хто був духовним наставником Енн, кого вона беззаперечно слухала, хто готував її до вступу?

А) Панна Стейсі

Б) Пані Баррі

В) Пані Лінд

9. Який предмет у школі для Енн дававсь найважче?

А) Історія Канади

Б) Геометрія

В) Латина

10. На концертах Енн завжди:

А) співала

Б) грала на скрипці

В) декламувала

11. Як закінчила Енн Королівську вчительську семінарію?

А) із золотою медаллю

Б) отримала стипендію Ейвері в коледж (за знання англійської мови та літератури)

В) зі срібною медаллю, поступившись Гілберту

12.  Що виявилось спільним у Енн і Марілли?

А) нелюбов до геометрії

Б) гонор перед  молодими Блайтами

В) багата уява

Ключ: (1а, 2в, 3а, 4а, 5в, 6 б, 7б, 8а, 9б, 10в, 11б, 12б.)


 

«Відкритий мікрофон»

Слово вчителя

З одного боку, Енн мріє про рукави з буфами та фарбує волосся у трав’янисто-зелений колір, шукає задушевну подругу та обіцяє їй бути вірною до скону. З іншого боку, вона отримує блискучу освіту та оволодіває усією домашньою жіночою премудрістю (хоча і не любить її). Вона називає герань "Любонькою", населяє сусідній гай привидами і мертв’яками, крутить голови хлопцям та проникає в душу вічному холостяку Метью, а потім стає більш мовчазною, не розкидає думок, слідує обов’язку:

«Але твої прагнення і…

— Їх нітрохи не поменшало. Я лиш змінила ціль своїх прагнень. Я хочу бути доброю вчителькою» (Слова Енн)

.

- Завдяки чому Енн стала саме такою? (Вихованню, навчанню, постійному пошуку духовних наставників, внутрішній чистоті та доброті, бажанню не підвести сподівання своїх названих батьків, хотіла щоб нею пишались)

V. Підсумки уроку

Слово вчителя.

Запевняю вас: такі люди, як Енн, існують насправді, в чому я мала нагоду переконатися. Однак не всі мають терпіння і тактовність, аби спілкуватися з ними і не ображатися на їхню відвертість

- Чи хотіли ви б собі таку подругу як Енн?

- Якби у вас була така подруга, як би ви проводили з нею час? Чим могли б їй сподобатись, захопити?

Продовжіть речення

«Що заважає людям бути щасливим...» (образи, хвороби, непорозуміння і саме відношення до себе і життя)

«Нехай прочитають цю книжку ті...»

(Кому часто сумно.  Хто хоче внести позитивні зміни у своє життя і навчитися радіти світу навколо, великим і маленьким подіям, які з нами відбуваються та ін.)

VІ. Домашнє завдання

Написати твір-мініатюру «Якби змінилось наше село (місто), якби в ньому жила Енн».

 

Список використаних джерел та літератури

 

1. Богосвятська А. І.  Технології прилучення учнів до читання//Зарубіжна література в школах України, №4, 2014. - С.5

2."Енн із Зелених Дахів" або Як опиратись тиску дорослих і залишатись собою//http://reporter.korrespondent.net/reports/15580

3. Казмирчук А. І. Формування компаративної компетенції учнів у процесі вивчення світової літератури// Зарубіжна література в школах України, №3, 2014. – С.43

4. Монтгомері Люсі-Мод. Енн із Зелених Дахів / Пер. з англ. А.Вовченко. – Львів: Урбіно, 2012

5. Про Люсі Мод Монтгомері та її вигадану Енн//http://julliastory.com/pro-lyusi-mod-monthomeri-ta-jiji-vyhadanu-enn/

6.Рецензії читачів//  http://www.livelib.ru/book/1000593784

7. Середа М.М. Дивовижні пригоди найвеселішої дівчинки світу // Зарубіжна література в школах України, №9, 2012. – С.25-27.

8. Українська Енн Ширлі – потенційний лонгселлер// http://bukvoid.com.ua/events/ukraine/2014/12/19/132001.html

 

 

 

/em/1000593784



Создан 11 окт 2015



  Комментарии       
Всего 4, последний 1 год назад
aforj 22 ноя 2015 ответить
ого як все розписано! згадала, як сама читала цю першу книжку і в якому захваті була від Енн)
aforj 22 ноя 2015 ответить
о, я щойно добачила, що в використаних джерелах є і мій відгук на цю книжку, шалено приємно))))
я, якщо не заперечуєте, "зафейсбучу" цей допис в спільноту "Люсі Монтгомері"
tanya-nich 22 дек 2015 ответить
Дякую, приємно, що і моя робота може бути комусь корисною))))))))
tanya-nich 22 дек 2015 ответить
... бо книжка теж дуже сподобалась)))
Имя или Email


При указании email на него будут отправляться ответы
Как имя будет использована первая часть email до @
Сам email нигде не отображается!
Зарегистрируйтесь, чтобы писать под своим ником