Дзбанок Сонця


сайт вчителя-словесника Губчанського НВК
Нич Тетяни Миколаївни

Урок позакласного читання за романом Люко Дашвар «ПоКров»




 

 

Тема.  «Хто свою кров не ганьбить, тому вона -  покров! Захист надійний...»  

Мета: з’ясувати основні відомості про творчість Люко Дашвар; ознайомити учнів  із романом Люко Дашвар «Покров»; удосконалювати навички композиційного аналізу твору; розвивати  образне мислення та зв’язне мовлення учнів; виховувати кращі моральні якості.

Обладнання: текст роману, презентація до уроку, буктрейлер, відеоролик. 

Хід уроку 

І. Мотивація навчальної діяльності учнів, оголошення теми і мети уроку

1. Слово вчителя

- Які асоціації у вас викликають такі вирази: «Рай. Центр» (райцентр), «Мати все» (як дія і як заклик), «Молоко з кров’ю», «Село не люди» (алюзії до фольклорних висловів відповідно – «кров з молоком», «село і люди»), «Биті є» (алюзії до Біблії; биті життям; з досвідом), «ПоКров»  (захист роду)

Сьогодні на уроці ми познайомимся з авторкою цих творів і детальніше зупинимось на одному із них.

2. Випереджальне завдання. Повідомлення учня

            Люко Дашвар (Ірина Іванівна Чернова, 1954 р.н.) — українська письменниця, сценарист, журналіст. У літературі з 2006 року. Три роки поспіль Лауреат літературної премії «Коронація слова»,  має премію «Дебют року», диплом «Вибір видавців». У 2012 році отримала відзнаку «Золотий письменник України». Критики вважають причиною успіху яскраві образи й неочікувані сюжетні ходи.

Письменниця стверджує, що «прототипами літературних героїв та сюжетів є, здебільшого, почуті або побачені явища реального життя». Так, наприклад, коли Ірина Іванівна працювала головним редактором газети «Селянської зорі», то створила там рубрику «Пам'ятаю все життя», у якій люди, надсилаючи до редакції листи, розповідали про єдиний незабутній факт свого життя. З деякими героями письменниця зустрічалась особисто.

Цікавий псевдонім -  Люко Дашвар. Його  письменниця не просто вигадала. «Насправді псевдо утворене з імен найдорожчих мені людей»,- ділиться секретом у одному із інтерв’ю.

Пише вона гостро й пронизливо, психологічно й чуттєво, що торкається струн душі кожного. Її книги «Село не люди», «Рай. Центр», трилогія «Биті є», «Мати все», «На запах м’яса» є лідерами продажу в усіх українських книгарнях. 

В листопаді 2015 року Люко Дашвар презентувала новий роман «Покров» - вже дев’ятий в літературному доробку.

За результатами продажу в мережі книжкових магазинів «Є» книга посіла перше місце в топ-10.

 

3. Перегляд відеоролика «Жити треба з любовю» (Огляд творів Люко Дашвар)  «Є книги, які ми примушуємо себе читати, а книги Люко Дашвар самі примушують себе читати».

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

   1. Перегляд літогляду від ВсіКниги до роману Люко Дашвар «ПоКров» (див. список джерел і використаної літератури)

2. Створення асоціативного сонця  «Сімя»

ІІІ. Робота над темою уроку

  1. 1.      Обмін враженнями

- Яке враження справив на вас прочитаний твір?

- На що звернули увагу в тексті? Що запам’яталось найбільше? Як думаєте, чому?

- Які думки виникли у зв’язку з тим, що найбільше запам’яталось?

- Що відчували?

2. Теорія літератури

- Пригадаймо, що таке постмодернізм? Назвіть найважливіші риси постмодернізму, які ми зустрічаємо у романі «Покров».

 - культ незалежної особистості (кожен герой незалежно від інших шукає своє щастя, йде до нього своїми шляхами, за покликом серця);

- бачення повсякденного реального життя як театру абсурду, апокалістичного карнавалу (Так Мар’яні здавався весь світ, що її оточував: її робота, сім’я, дім Хотинського, квартира Ярка, «Майдан»);

- запозичення, перегуки на образному рівні (Гоцик і Макар – герої із «Рай.Центру», а згодом в «Биті є. Гоцик», «Биті є. Макар». В одному з інтерв’ю Люко Дашвар зізналась, що це її улюблені герої, і вони ще обов’язково десь з’являться. В цьому творі ми зустрілись з ними востаннє. Вони загинули героями  в «Небесній сотні»);

- у художній стиль вплітаються інші  (листи, поетичні рядки переплітаються з прозовиим текстом, розмовний стиль бачимо в побутових діалогах героїв, зокрема сімейних чварах матері і дочки Озерових);

- потяг до архаїки, міфу, колективного позасвідомого (прокляття; баба Кривошиїха – характерниця з роду Сірків; село Дорошівка як родинне гніздо козацького роду; скарб ; диво-парфуми).

- Які риси постмодернізму має головна героїня твору?

- маргінальна особистість, яка перебуває на перехресті різних просторів, епох, концепцій (жителька Києва, в пошуках роботи, кохання, чужої родинної таємниці, яка спонукає задуматись над життям своєї родини);

- вона є результатом кризи буття, яка позначається на її моральному стані (розгубленість, необдумані вчинки (пішла за незнайомим хлопцем, двічі без причини йшла від Ярка, хотіла скарб отримати через фіктивний шлюб, вигнала з дому бабусю))

- скептицизм і іронія (Льова Шендрик був безтурботним жартівником до «Майдану», самоіронія Мар’яни в монологах ).

Роман – великий епічний твір, що охоплює значний проміжок часу та велику кількість персонажів.

 Фемінні  романи (жіночі) – романи, що яскраво виражають жіночу суб’єктивність особливою «жіночою» мовою.

Композиція – побудова, структура художнього твору. 

  1. Композиційний аналіз тексту

Слово вчителя. Учений-енциклопедист П. Флоренський писав своїй доньці: «Коли читаєш художній твір, не задовольняйся однією фабулою, а розбирайся в побудові твору, в особливостях мови... Треба розуміти, як зроблений твір, його цілі і окремі елементи, і для чого його зроблено саме так, а не інакше. Тоді ти побачиш, що різноманітні особливості твору, навіть такі, які спочатку можуть здатися недоліками, прорахунками, примхами автора, насправді мають цільове призначення загалом.

Спробуймо виділити основні композиційні компоненти та особливості мови художнього твору.

(У вигляді бесіди чи доповіді з попередньо спрогнозованого завдання учням)

Роман складається з 11 розділів: «Ярема», «Мар’яна», «Загублені», «Ярко», «Гірше не буває?», «Останній Дорош», «Наосліп», «Родина», «Захований рід», «Заповіт», «Неможливе».

Автор у побудові твору використовує такі прийоми в композиції, як: обрамлення (сценою смерті Яреми починається твір і образом роздумів його душі закінчується); ретроспекція (розповіді про родичів, пошуки інформації в архівах про них, сон Мар’яни, постійне звернення до минулого, яке має принести відповіді на теперішні запитання), «розрив подій» (оскільки розділи по черзі то переносять нас в давні часи, то хвилюють сучасним).

Крім того, зустрічаємо в розділах і такі композиційні елементи, як:

Сон Мар’яни як ще одна можливість дізнатись про рід, зокрема історію прапрабаби Олександри і Курта фон Лютцоффа, і як попередження про війну: паралелі 1914 і 2014 років. («Гірше не буває?», С.175-190).

Листи: Яреми до Перпитуї (освічення, яке стало зав’язкою в розвитку всіх наступних подій, розділ «Ярема»,с.9), два -  від Перпитуї нащадкам: 1 – розповідає про прокляття роду Дорошів («Заповіт», с. 328); 2 – умови отримання спадку («Заповіт», с. 343).

Поезії про меблі Бродського (с. 119), Іздрика (с. 214) передають внутрішній стан героїв.

Вставні розповіді:

В розділі «Захований рід» Мар’яна детально дізнається про свій родовід по лінії тата від  Пітера Кравчука, української ін’юрколегії та працівників «Банку Монреаля».

Розділ «Неможливе» - це свідомий шлях Мар’яни до зняття прокляття: вона збирає архівні матеріали роду по материнській лінії, щоб просити покрову в семи поколінь, в 126 предків. «Розвіється прокльон, як за сім колін у роду станеться те, чого бути не може», - казала Кривошиїха. І неможливе стається. З хворими нирками, вона не могла виносити дитину, але зачала від коханого (як і всі в роді по матері) і з покровом роду народила хлопчика, мабуть, Андрія, на честь діда, славного козака... Так хотіла зранена битвою, понівечена, та незламна вічна душа Яреми... «Біля панських руїн неможливе сталося – джерело нове землю пробило, залило все. Широке, міцне. Ріка в Дорошівці буде. Дім твій біля нової ріки...».

Художні описи Майдану: «Невтримний Майдан залив Україну морем людських сподівань: тисячі всесильних мерзли в наметах, віддаючи свій вогонь мільйонам розгублених. Вогонь розтікався, палив на попіл слова – розмови – пусте, коли дім горить, - діставався людських сердець» («Загублені»,с. 56).

«Майдан жив натхненно і вперто розливав навкруги хвилі жаданої волі, як гідності: по бруду, зламаних лавках, автопокишках, зім’ятих пластикових стаканчиках – форма танула. Поступаючись місцем суті. Хіба воля буває чистенькою, як відпрасований фрак? Коли це воля пахла парфумами? Тільки потом... Чому ж ти, Боже, не дав, щоби тільки потом. Не кровю…»(«Останній Дорош»,с. 199).

«Усі шляхи вели на Майдан. Сліпим сірим ранком 1 лютого 2014 року Маряна поспішала в буремний центр столиці: ноги біглм, думки попереду ніг», («Наосліп»,с. 221)

Майдан змінює життя країни, життя героїв. Через сором перед майданівцями за втрачені гроші кидається з вікна Валя Озеров, Поля рятує живих, пам’ятаючи загиблого Ігоря, Мар’яна саме там відчуває потребу зібрати свою сім’ю докупи, Пітер закохується, Хотинський ножем ранить Ярка,  освічується Мар’яні,  Аїда після прозріння сюди віддає дорогий одяг, віддає автівку та борг чоловіка у 200000 гривень. Кватроченто – життєва філософія. «Кожен має право займатися вільною творчістю, а перевага людини в її гідності. Свобода волі – першопричина злетів людського духу»(«Ярко», с.134).

Образ інтелігентного сивого чоловіка, що збирає сміття на Майдані: в його уста авторка вкладає важливі слова, зміст яких має дійти кожному українцю: «Бруд помічають сторонні. Якби той двір був вашим, ви б не константували біди, ви би щось із тим робили... Багато чого можна зробити, якщо ця країна вам рідна. Якщо ви не почуваєтесь сусідкою, яка вештається чужим двором. Сусідське не болить, тільки дратує. Болить тільки своє... Можна багато про що говорити, але краще таки... робити...»(«Останній Дорош»,с.195).

- З ким у вас асоціюється цей образ, яку мету ставила автор, створюючи такого пресонажа? (Кобзаря, Бога, Пророка, Батька та ін.; достуккатись до сердець читачів, щоб задумались, що означає бути патріотом своєї країни).

- Який девіз рухав усіма вчинками і майданівців, і героїв Люко Дашвар? («Так далі жити не можна!...»)

4. Мова художнього твору

«Цитати, об які спіткнулись»

Коментування найбільш експресивних виразів і зворотів, що привернули до себе увагу учнів під час читання тексту; визначення художніх засобів, які притаманні стилю Люко Дашвар.

Цитата

Коментар

«Півроку тому Валеріан відбув до німецького кіля науки гризти, і в затишному маєтку в Дорошівці оселилася така сіра цупка порожнеча – селяни хрестилися з острахом, випадкові вовки вили з переляку», с. 11

Гіпербола

 

«Ближче до Різдва пані Станіслава помітила в Яреминих очах дивне, незрозуміле милосердя – наче жалів всохлу дружину відчайдушно, щиро й від того жалю смерті їй сердечно бажав, як ото коняці сарій випрацьованій, щоби вже не мордувалася й чоловіковому серцю волю дала», с .11

«Вони з історичної давнини долі людські вихопили голими руками, як меткий ведмідь форельку з джерела», с. 337

Порівняння

 

 

«Ох, дарма cоловєм співав – не все сталося, як гадалося», с. 15

Фразеологізми

 

«Хто матір дітей своїх не шанує, той сам доброго слова не вартий», с. 16 (Ярема Дорош)

Прислів’я

 

«Кожна нова жива душа з роду Дорошів свій скарб у те діло покладе: гідне життя проживе – додасть нащадкам сили. Підлим лисом крутитиметься – забере у синів-онуків снагу»... «Розвіється прокльон, як за сім колін у роду станеться те, чого бути не може», с.27 (Кривошиїха)

«Нові гроші в старих паперах. Очі в тебе юдейські. Жиди в роді були? », с. 201

Повчання, пророцтва

 

«Не каюся! І нащо після того питати, чому рай порожній?..», с.27 (Перпетуя)

Риторичні речення

«Щось здохло і тут могилку собі зорганізувало(про запах парфумів з феромонами)», с. 37

«Полюбляєш холодне і мазохізм на десерт?!» с. 59(Льова Шендерик)

Іронія

 

«Аби серце горіло, Адочко. Серце – не підведе – поведе тільки туди, де людина має бути», с.77 (Валентин Озеров)

«Валя своїй безцінній Адочці тортик із власної печінки пече, своє серце на салат шматує і не потребує в тому допомоги – сам!», с. 150

Метафора

«Я зараз на тій темі бабло рубаю», с.78 (Славко Шуляк)

Жаргонізми

«Мені... солодко? Солодко. Тоді чому так гірко?», с. 98 (Маряна)

Оксюморон

 «Скільки їхала, стільки набиралася радості, наче кожна мить, що наближала до Ярка, кидала їй ту радість жменями: на тобі, дівко, волі! На!», с. 122

«Новорічна ніч гнала останній день року в небуття», с. 147

«Мар’янине горе вийшло з берегів, топило кожного зустрічного на своєму шляху», с. 153

 «Сірий світанок тяг на горбі перший день 2014-го», с. 165

«Ніч, зла сусідка, не помагала, насміхалася: лякала чирними тінями, нахабно лізла під одяг морозом», с. 217

Уособлення

 «Мати Божа, перед тобою клянуся у вірності цій жінці. Перед тобою присягаюся бути з нею і в горі і в радості, в багатстві і злиднях, в здоровї і в хворобі. Назавжди», с. 117(Ярко)

Клятви

«То різні речі: надумати здивувати когось і просто жити, викликаючи щире здивування людей. Ярко просто жив, дивуючи Мар’яну щохвилини», с. 136

«...бо справи теж мають бути справжніми, як усе в житті. Як кохання...», с.138

 «Nome nest omen, - Імя – то визначення. Знак, доля... А імя – то рід. А рід – то коріння... », с. 178

Крилаті вирази

Висновок.

Саме завдяки такій композиції письменниця всебічно розкриває тему твору та звертає увагу на гострі, болючі, неоднозначні питання. А  така розмаїтість оригінальних художніх засобів і барвистої мови, де переплітаються і містика, і людські переживання, й історія із сучасністю, підсилюють емоційний вплив на читача і є ознакою індивідуального стилю Люко Дашвар. Так правдиво і чесно написано, так просто про складне і так складно й неосяжно про просте, про звичайне.В цій книзі переплітається з десяток людських історій, з яких складається історія цілого роду, а з ним - й історія країни, нашої країни.

5. «Мозковий штурм»

Проблематика твору:

«Покров» -  роман про владу минулого над майбутнім;

-  про кохання і смерть;

 - про зраду та прокляття;

- про споконвічну війну людини за право бути собою; 

- про те, як віднайти любов, як не втратити людську гідність заради великих статків.

IV. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу

1. Добір прислів’їв та приказок про сім’ю, родину, рід

Хто свій рід не пам’ятає, того стежка у світ не пускає.

Хто свій рід не пам’ятає, в того й колодязь усихає.

Дерево міцне корінням, а людина – родом і народом.

2. Перевір себе


Тести


  1. З якого козацького роду походять Маряна і Ярко?

А) Сірків;

Б) Дорошів;

В)  Дорошенків;

Г) Скоропадських.

  1. Де вперше побачив Ярема  Перпетую?

А) у свого дядька Самійла в Ніжинському повіті;

Б) в козелецькому соборі Різдва Пресвятої Богородиці;

В) в домі предводителя козелецького повітового дворянства на буфетні;

Г) на відвідинах товариша у Катеринославщині.

3. Про кого йдеться: «Древня, темна, зморщена, а зуби чисті, міцні – усі до одного в роті».

А) Кривошиїха;

Б) Станіслава;

В) Поліна;

Г) сусідка Галя.

4. Знайди відповідність.

А)кватроченто;                                

Б)альфонс;                                          

В)Биті є;                                             

Г)адвокат.                                         

1. Гоцик і Макар;

2. Ярко Дорош;

3. Хотинський;

4. Пітер Раєвський.

5. Чиї слова?

А) «Ми – Сіркової крові, а хто свою кров не ганьбить, тому вона – покров! Захист надійний»;

Б) «Ти – моя жінка»;

В) «Сімю треба докупи збирати... не можна, щоби в сімї... свої своїх же вбивали! Щоби розліталися на різні боки без вороття, як чужі»;

Г) «У нас у роду всі жінки... тільки від коханих дітей народжують».

1. Кривошиїха;

2. Ярко Дорош;

3. Маряна;

4. Бабуся Маряни.

6. Хто є хто?

А) медсестра;                                   

Б) працівник архіву;                          

В) академік;                                        

Г)  менеджер організацій.               

 1. Мар’яна Озерова;

2.  Валентин Озеров;

3. Поліна Найда;

4. Аїда Озерова.

7.Що у спадок від бабусі Тасі  дісталось  Мар’яні?

А)золоте сердечко на ланцюжку з вигравійованою літерою «К»;

Б)три золоті червінці 1911 року;

В)чотири діаманти;

Г) швейна машинка.

8. Через що Валентин Озеров кинувся з вікна?

А) дізнався, що йому зраджує дружина;

Б) розчарувався в житті, а робота не приносила достатку;

В) соромно було дивитись в очі майданівців через втрату 200 тисяч гривень, які йому довірили на купівлю наметів;

Г) був у нетверезому стані.

9. Хто до кого так звертався?

А)квітко моя;         

Б)Сонце ясне;         

В)  Аврора;              

Г)Алекс;                   

1.Ярема до Перпетуї;

2.Друзі до Володимира Крейслера;

3. Бабуся Наталя до Маряни;

4. Сімя Курта фон Лютцоффів до прабабусі Маряни Саші.

10. Чим баба Наталя заробляла гроші на лікування зятя?

А) продавала насіння;

Б) грабувала будинки;

В) продавала гачки для риболовлі;

Г) разом з волоцюгами грабували прехожих.

11. Яку обіцянку Поля і Маряна дали один одному, та обоє її не дотримались:

А)  не палити більше, бо це шкодить здоров’ю;

Б) не закохуватись у молодших себе, бо це безперспективно;

В) не йти на «Майдан», бо це небезпечно;

Г) не вірити Кривошиїсі, бо вона відьма.

12. Чому ні Маряна, ні Ярко не отримали спадку:

А) відмовились від грошей на користь монастирів;

Б) віддали все хлопцям в АТО;

В) не змогли довести свою причетність до роду;

Г) заповіт забороняв їм одружуватись.


 Ключ (1б, 2б, 3а, 4(а2,б3,в1,г4), 5 (1а, 2б,3в,4г), 6 (а3, б4,в2, г1), 7а, 8в, 9(а3, б1,в2, г4), 10в, 11б,12г)


V. Підсумки уроку

1. Коментування теми уроку

- В чиї уста вкладає ці слова автор і чому? (Баба Кривошиїха, бо вона «Сіркової крові» і саме такою була)

- Чи став покровом рід Мар’яні? Стала вона щасливою? (Щастя – категорія рухома, потрібно завжди його прагнути, йти до нього. Так, Мар’яна отримала те, що зробило її щасливою, далі все в їхніх руках, і в Божих, бо Ярко і Поля – на захисті кордонів рідної країни,а там їм вона може допомогти лише молитвою.)

- Висловіть припущення як складеться подальше життя героїв?

2.  Модель щасливої людини

(Батьки, Дім, Друзі, Кохання, Чоловік, Дитина, Мир, Достаток)

VІ. Рефлексія

Продовжіть речення

Сьогодні на уроці я зрозумів, що...

Я відчув...

Мені захотілось...

VІІ. Домашнє завдання

«Дурне діло – чужих родичів шукати. Свої предки в спини дихають. А таємниць своїх не розповідають лише тому, що не дуже вони комусь із нащадків і потрібні. А їм би було що розповісти...», - казала бабця Мар’яні. Тож дослідімо і своє родинне дерево, передаймо нащадкам спадок.

А) Створити дерево свого роду у формі презентації, відеоролика, альбому чи графічно.

Б) Есе «Який скарб лишив би ти своїм нащадкам», в якому занотувати свій життєвий досвід та настанови як треба жити, щоб рідна кров була покровом і захистом через століття.

 

Список використаних джерел та літератури

1. Богосвятська А. І. Методичні прийоми технології розвитку критичного мислення учнів через читання та письмо// Зарубіжна література в школах України. – 2013. - №10. - С.20-25.

2. Дашвар Л. Покров: роман / Дашвар Люко. – Харків: Книжний Клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2016. – 384 с. (дод. наклад)

3. Жити треба з любов’ю (Люко Дашвар) // https://www.youtube.com/watch?v=YJEjZkvD1Nc

4. Книга Люко Дашвар «Покров» вышла на первое место в топ-десятке//

http://fakty.ua/210667-kniga-lyuko-dashvar-pokrov-vyshla-na-pervoe-mesto-v-top-desyatke

5. «ПоКров» Люко Дашвар. Літогляд від ВсіКниги/ http://vsiknygy.com.ua/books/pokrov/

6. Радзієвська В. Для успіху потрібні ідея й характер. Люко Дашвар про прототипів героїв своїх романів// Країна. - №80. - 15.07. 2011. – с. 6 -7.

7. Рецензія тижня: Люко Дашвар «ПоКров». - 11 січ. 2016// http://www.chytayka.com.ua/ua/blog/companynews497/

8. Хроменко І. Стилістичний аналіз художнього твору// Зарубіжна література в школах України. – 2012.-№11. – С.11.



Создан 10 апр 2016



  Комментарии       
Имя или Email


При указании email на него будут отправляться ответы
Как имя будет использована первая часть email до @
Сам email нигде не отображается!
Зарегистрируйтесь, чтобы писать под своим ником