Дзбанок Сонця


сайт вчителя-словесника Губчанського НВК
Нич Тетяни Миколаївни

Володимир Лис "Століття Якова"




«Століття Якова»

Назва вступного слова Оксани Забужко («Направду добра книжка») закликає до прочитання. А потім не відпускає безперервний ланцюг подій. Остання сторінка швидко закінчується... і ще зо два тижні відчуваєш потребу з кимось цим ділитись.

Нарешті оговталась. Знову повертаюсь до передмови Оксани Забужко і погоджуюсь, що: «...мелодраматичного в романі чимало, тільки чомусь тому всьому віриш... Чи не тому, що «століття Якова» - це ще й сто повних років української історії, з усіма її – куди там шекспірівським! – непроговореними і неосмисленими трагедіями, чиї непідбиті рахунки ми й далі продовжуємо оплачувати?.... І книжка ця – не тільки про чоловіка-поліщука.., а й, якимось таємничим чином, як то завжди буває з направду добрими книжками, - про кожного з нас?..»

Окремі моменти просто не відпускають, ходять попереду, ховаються в кишеню, визирають з запазухи. Мушу їх випустити на папір, але тоді прийдеться чимало передрукувати. Це недоцільно, тим більше, що відгуків на цю книгу безліч.

Тому обираю інший спосіб. У формі тестових завдань до твору зверну увагу на те, що мене схвилювало найбільше...

 

Епіграфи: «Що таке життя ваше? Пара, яка зявляється на хвильку, а потім зникає (Соборне послання апостола Якова, 4, 14)»

 

Чуєш, як грає цвіркун?..

Слухає небо крізь ніч

Серце комахи.

(невідомий японський поет ХVIIIст.)

Тести за змістом

Частина перша

Приблуда. Весілля

  1. Село, де народився  і доживав віку Яків Мех мало назву

А  Загоряни

Б Загірне

В Залісся

Г Семигори

2. Чому Яків радий, що зайшла поштарка Ніна

А  чекає листа від Оленки

Б  є кого пригостити свіжовіджатим яблучним соком

В  є з ким погомоніти

Г хоч хтось заходить переконитись, що він живий

3.  За яких обставин вперше зустрілись Яків і Оленка

А  почув шкряботіння у дверях, порятував приблудну від «ломки»

Б  рвала в нього на городі мак

В втікала від його пса Тузика

Г попросилась пожити

4. Якого письменника згадує Оленка при Ользі, доньці Якова

А  Толстого

Б  Достоєвського

В  О.Генрі

Г  Екзюпері

5. За яких обставин ми починаєм дізнаватись про життя Якова?

А як розповідь доньці Ользі про свою молодість

Б як спогади діда, які він повідав етнографічній експедиції

В як спогади діда на запитання Оленки, чи він колись любив

Г як розповідь про своє життя внукові Тарасу

6. Ім’я коханої дівчини Якова

А  Анна

Б Зося

В Серафима

Г Уляна

7. Чому  Яків не злюбив Тимоша Вергуна (Глущука)

А бо він із заможного роду

Б бо він сватався до Улянки

В бо він побив Якова на вечорницях

Г бо його хотіла Федотиха собі за зятя, а не Якова

8. Яки            й жанр фольклору представлено у рядках: «А щоб тобі віддавало в обидва боки на штирі роки, а на п’ятий болячка на язиці жабою виросла»

А прислів’я

Б прокльони

В замовляння

Г приказка

9. Які наслідки мала подія, коли Яків вийшов напроти весілля з «ружжом в руках»

А Вони з Уляною втекли наГнатовий хутір і жили разом

Б Уляна відмовилась з ним йти і весілля продовжилось

В Уляна пішла з ним, а потім повернулась і таки одружилась з Тимком

Г Якова зловили і відправили в армію

10.  Поєднай художній засіб і цитату

1.порівняльний фразеологізм

2.паралелізм

3.фразеологізм

4.метафора

 

А «Слова Федота покотились до Якових ніг і відкотились кудись убік. Лежали і блищали.»

Б «Сідало сонце за тополі на краю села, і разом з сонцем сідало його життя»

В «Ци ви-те здуріли, тату, ци Господь вам альбо дідько молоко п’яної кози подарував?»

Г «...чемно до Ольки привіталася, та, не випустивши й пари з вуст, з підтиснутими губами, мов боялася з рота воду випустити, із хати випливла»

 (1.г, 2.б, 3.в, 4.а)

11. Коли Яків змирився, що Уляна більше не його, почав відчувати до неї інші теплі почуття, як до сестри, бажати їй щастя

А коли Уляна будучи одруженою з Тимошем, завагітніла від нього

Б коли хотів захистити Уляну, яку бив Тиміш, а вона сказала, що це її чоловік і має на це право

В коли побачив Уляну в родинному затишку: доїть корів зі свекрухою, подає рушник своєму чоловіку, який вмивається

Г після прохання матері, щоб тікав, бо Улянка в усьому зізналась Тимошу (що вона коханка Якова, що і дитина від нього). А жити хотілось.

12. За Бугом, на пилці, де працював Яків, після його повернення з дому Неоніла, донька хазяїна, завагітніла від Якова, проте їх не одружили, бо

А Яків відмовився

Б  Неоніла не схотіла

В Батько Неоніли не дозволив

Г Якова забрали до війська

Частина друга

Червоний кінь

 

  1.  Який ранг займав Яків у війську

А капітан, батальйонний командир

Б ординарець, улан особливого кавалерійського полку Війська Польського Другої Жечі Посполитої рядовий

В майор

Г надпоручник

2. Хто подарував Якову червоного коня

А капітан князь Едмунд Радзивіл

Б Товариш по службі Антон Тимоньчук

В сестра князя Радзивіла

Г начальник штабу, майор Пєнжинський

3.  Ким виявилась Зося, дівчина, яку Яків привіз на коні в штаб, а потім за це відсидів «губу»

А дружина майора

Б сестра князя

В шльондра

Г дівчина земляка Прокіпа Тищука

4. Як вгамував свою злість Яків, коли замість зустрічі  із Зосею та Вісею їх побили два здоровенних гевала

А знайшов Зоську і посварився з нею

Б побили охоронців, що напали на них

В здали в поліцію Урсулу, хазяйку їх

Г розігнали всіх шльондр, побили вікна

5. Скільки разів приїздили по Оленку?

А 1

Б 2

В 3

Г 4

6. Яку заповідь вдруге порушив дід Яків думаючи, що рятує Каліщук Олену Віталіївну?

А «Не вбий»

Б «Не вкради»

В «Не свідчи неправдиво на ближнього свого»

Г «не бажай жінки ближнього свого»

7. Від кого таки прийшов лист дідові

А від сина Артема з Перми

Б від товариша по службі з Польши

В від Уляни з Сибіру

Г від правнука Валентина з

8.  Чому Зоська стала повією

А бо не вистачає грошей, щоб прогодувати родину

Б бо її зрадив шляхтич і вона таким чином йому мстить, бо він все одно повернеться, а вона не повинна йому дістатись чистою

В бо брат-шляхтич таким чином відплачує борг, що програв в карти

Г бо їй це подобається

9. Що відповіла Зося на питання Якова «Хто я тобі?»

А «Жолнєж, котрих багато»

Б «найбільша моя помста собі»

В «почуття, вартнісніші за саме життя»

Г «Сонечко ясне»

10. Як так сталось, що Якова перевели ординарцем до надпоручника Кшиштофа Собєського, нареченого Зосі

А капітана Радзивіла перевели в іншу частину

Б Зося постаралася, щоб позлити Якова

В збіг обставин

                11. Розтавити імена жінок за порядком знайомства Якова з ними

АЗося

Б Неоніла

В Уляна

Г Гандзя

Д Тереза

(в, б, а, д,  г)

 

12. «Кажуть, що велика гроза та близька блискавиця приносять неждану звістку – й ось принесли», про що йдеться:

А Уляна кличе на здибанку до гайка, бо хоче від Якова ще й дочку

Б  Яків став підбивати клинці до Совикової Ганнусі

В прощання з червоним конем, якого передають новому улану - Потапу Ярчуку

Г приїзд Зосі й повідомлення батькам Якова, що вона буде його дружиною

 

13. Поєднай художній засіб і цитату

1. порівняння

2. персоніфікація

3. метафора

4. фразеологізм

А «Серпень з вереснем стискають один одному правиці»

Б «Характер у нього тоже не з медом... І не сметаною на булку мазаний»

В «Чоловік був за страх сильніший, страх лусьнув і став розтікатися по дварі»

Г «Привязався так, що розв’язати, ніби бинта з рани передчасно віддирати»

(1.г, 2.а, 3.в, 4. б)

14. Поєднай події і православні свята

1. Трійця (50-й день після Пасхи)

2. Медовий спас (19.08)

3. Масниця (25.02)

4. Трьох святих (12.02)

А Яків змирився з долею, перестав боротись за Улю

Б в Загорянах з’явилась Зося

В день народження Якова

Г Яків отримав листа від Валика

(1.а, 2.б, 3.в, 4.г)

Частина третя

Мир і війна

 

  1.       Яким чином пан Тадик завойовував серце шляхтички Зосі М’ялковської

А запрошував на гарні і несподівані прогулянки

Б клав на підвіконник букетик польових квітів

В переддавав любовні записки сином тітчиної служниці

Г дарував коштовні подарунки

  1. 2.      Чому Зося приїхала до Якова

А її наречений ревнував і вона просила Якова все пояснити

Б хотіла ще одну пригоду

В справді кохала Якова

Г мала щось терміново передати

3. Котра з доньок Зосі була не Якова, а майора Кшиштофа Собєського

А Параскева

Б Зося

В Улянка

Г Ольга

4. Коли про існування своєї доньки дізнався майор Кшиштоф Собєський

А коли його залишила Зося заради Якова

Б на  війні при першій зустрічі з Яковом

В під час німецького полону, коли їх разом з Яковом гнали на захід, а потім розлучили

Г в сімдесят п’ятому на день Перемоги, коли приїхав побачитись з Яковом

5. Поєднати політичну долю і героїв

1. Повстанці, партизани, бульбаші, УПА, сидів за антисовєтчину    А Тиміш

2.  австрійський жолнєж, самооборона села                                         Б Яків

3. врятувала сільських жителів від підпалу поляками                        В Уляна

4. вислали до Сибіру як куркульську сім’ю і «бандпособників»       Г Зося                                                                                                      

(1.а, 2.б, 3.г, 4.в)

6. Чого не було у Сілезії, місті Кенігсгут, куди Яків потрапив у полон

А вивантажував з вагонів руду і тачками на завод, до доменої печі возив

Б всіх, хто хоч трохи нездужав, охоронці кидали в червону вогняну пащеку печі

В молився апостолу Якову, благав про заступництво

Г отримав медальйон, на якому була Зося, від чергового «смертника»

Д дізнався від того чоловіка, що він – Тадик – теж кохав Зосю

7. Після звільнення з полону, Яків

А повертається додому

Б воює на боці німецької армії

В воює в Червоній армії

Г йде в партизани

8.  Чому послали під кулі по воду саме Якова

А бо він віруючий, його не вб’ють

Б бо в нього було найменше дітей

В бо випала його черга

Г бо сам захотів йти

               9. Яким чином Яків вижив після мінних полів, на які їх заслали Сталін та Жуков, щоб до Берліна швидше дістатись, ніж американці

А дезертирував разом з Зеньком-галичанином

Б його туди не взяли

В поранення були незначні

Г врятували  в госпіталі дві сестри, давши свою кров

10. Чиї роздуми? Знайти відповідність

1. Яків

2. Зося

3.Параска

4. Тиміш

А «Вона, звикла до іншого життя, раптом відчула, що те, що раніше викликало огиду, має якийсь сенс . Хоча не раз питала себе – в імя чого живуть чи, швидше, існують ці люди? Відповіді не було. Хіба що так угодно Богу. В ім’я чого так тяжко працюютьколо землі посеред цих болотних випарів? Відповіді не було. Хіба що...Заради самого життя»

Б «Хто винен у тому?... Поляки? Совєти? Німци? А хто мого брата змусив узєти до рук сокиру? Господи, хоть би він не пушов на ту колонію з дурної голови»

В «Кляте життє. Али мусово за нього триматися. Мусово, те я там добре в тюрмі пойняв. Щоб не було, а триматися тре»

Г «Ой, синочку, то звір ненадьожний... за вовка гірше...Тая любов...»

(1.б, 2.а, 3.г, 4.в)

Частина четверта

Дожити до ста

 

1. Що спільного було в Якова і цвіркуна, що жив у його хаті

А самотність

Б  життя з піснею

В прізвисько

Г безсоння

2. За що Яків убив Трохима, чоловіка Гандзі

А щоб не видав його і іших партизанів

Б щоб вільно ходити до Гандзі

В випадково на полюванні

Г воювали у різних арміях

3. Чия донька була лікарка Вікторія

А Неоніли

Б Світлани

В Лариси Христофорівни

Г Гандзі

4. Хто загинув від рук російських військових

А Зося старша, Зося молодша і Улянка

Б Зося старша, Парасочка, Ольга

В Зося старша, Артем, Зося молодша

Г Парасочка, Артем, Ольга

5. Кого звинувачував суд в їх загибелі

А Митька Лаврика, сільського вар’ята

Б  Ліповича Микиту Петровича, колишнього учасника боївки

В Тимоша Глущука, чоловіка Зосі

Г Якова

6.  Чому Уляна відмовилась доживати віку з Яковом?

А Не хотіла покидати Сибір, бо добре там жилося

Б Дуже полюбила Тимоша, що навіть після його смерті була йому вірною

В Не пробачила Якову Гандзі

Г  Поважала пам’ять Зосі

7.  Кого побачив у сні Яків, хто примусив задуматись над тим, що «життя промайнуло, як один-єдиний день»

А Зосю

Б Улянку

В Червоного Коня

Г Оленку

8.  Від кого дід отримав листа, з повідомленням, що його чекає сюрприз

А Валька

Б Оленки

В Артема

Г Неоніли

9. Чому дід хотів найбільше дожити до весни

А щоб Оленку побачити

Б  до століття дожити хочеться

В  хочеться побачити всю родину

Г почути цвіркуна, якого він наслухався довгими безсонними вечорами

10. Чому плаче дід

А бо до нього ніхто не їде

Б бо приїхав Артем, останнє бажання збулось

В бо Оленка не хоче його бачити

Г бо відчуває, що не доживе до ста літ

11. Вибрати ім’я дитини Якова, яку він жодного разу не бачив

А Іван

Б Ганка

В Параскева

Г Зося

Д  Улянка

Е Олька

Є Артем

12. Визнач художні засоби

1. порівняння

2. перифраз

3. гіпербола

4.  приховане порівняння

А  «Добував слова, ніби опущене відро з глибокого колодязя»

 Б «Бо чув, як вони теє звєстіє у мішок ховали та рядном накривали »

В «Гріхів на Тимошеві навішено було на цілу копу з полукіпком»

Г «..неїна печаль схожа на довгоногого боцюна, що нияк не може жаби вполювати, а може, й грається з тою жабою»

(1. а, 2.б, 3.в, 4.г)

 

 



Создан 27 авг 2016



  Комментарии       
Имя или Email


При указании email на него будут отправляться ответы
Как имя будет использована первая часть email до @
Сам email нигде не отображается!
Зарегистрируйтесь, чтобы писать под своим ником