Дзбанок Сонця


сайт вчителя-словесника Губчанського НВК
Нич Тетяни Миколаївни

Тема. «Метелики в крижаних панцирах» О. Радушинської - повість про людську гідність та «погляд на рівних».

Урок позакласного читання з української літератури в 7 класі



Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст повісті, майстерність автора в розкритті теми та ідеї, образів героїв; розвивати навички виразного  вдумливого читання та аналізу епічного твору, характеристики персонажів; формувати толерантне ставлення до людей із особливими потребами

Обладнання: презентація, відео-фрагменти, картки для роботи

 

Хід уроку

 

І. Мотивація навчальної діяльності 


1. Декламування поезії учнем на фоні фото-слайдів Оксани Радушинської


 

Слухаю жінку мужньої долі… 

Сяюча посмішка. Сонце – в очах.  

Дивні якісь відчуття мимоволі…  

Геть розгубився в отих почуттях.

Ледь відволікся – в уяві постали

біль та постійно тернисті стежки…

Тему ту якось свідомо минали –

тож не про неї й мої ці рядки.

Бачив щасливу й прекрасну Людину,

з тих, що окрилена, прагне на зліт,

що плазунів закликає невпинно

слідом за нею податись в політ!

Серце наповнилось радістю з того…

Сил додалося, Карпати згадав…

Враження світлі натхнення святого

в схроні душі й на папері поклав(Юрій Титарів, поет)

 

ІІ. Актуалізація знань

 

Повідомлення про Оксану Радушинську

Учень 1: Оксана Радушинська – обдарована дівчина з інвалідністю, випускниця Університету «Україна»,  член Національної Спілки письменників України, Національної Спілки журналістів України, Міжнародної Співдружності письменницьких Спілок, Міжнародної громадської організації «Жінка ІІІ тисячоліття», лауреат премій: «Коронація слова», «Жінка ІІІ тисячоліття», «Українська Мадонна», «Українська Мадонна десятиліття», «Золотий лелека»,   ім. Олеся Гончара, ім. Богдана Хмельницького, ім. Дмитра Луценка «Осіннє золото», «Благовіст», «Гранослов», «Кришталеві джерела», «Подільський Оскар», «Православна моя Україна», «Скарби землі Болохівської», «Корнійчуковської премії», Кабінету Міністрів України, володарка Гранта Президента України для обдарованої молоді, авторка 24-х книг поезії та прози для дітей і дорослих. Оксана − радіоведуча Старокостянтинівського районного радіомовлення, теле- та радіоведуча ХОДТРК «Поділля-центр», кореспондент газети Хмельницької міської ради «Проскурів», громадська діячка, волонтер; голова ГО «Творча сотня «РУХ ДО ПЕРЕМОГИ», організаторка благодійних концертів для військових по Україні та в зоні АТО, кавалер ордена княгині Ольги ІІІ ст., почесна громадянка м. Старокостянтинова Хмельницької області.

Метелики в крижаних панцирах» подільської письменниці Оксани Радушинської. Це двадцять четверта книга в письменницькому набутку авторки

 

Учень 2: Тетяна ЧЕРЕП-ПЕРОГАНИЧ, письменниця, головний редактор і співзасновник мистецького порталу «Жінка-УКРАЇНКА»  розповіла про те, як відбулося її знайомство з Оксаною Радушинською:

− Я відвідала творчий вечір Оксани Радушинської, що відбувся три роки тому в столичному Будинку офіцерів. До того дня я нічого не знала про людей з інвалідністю і не була знайома з Оксаною. Після концерту я зрозуміла, що мені, як людині, що ходить, соромно іноді впадати у відчай і не дякувати за те, що Господь посилає сьогодні. То було свято. Ковток того, що було мені потрібно на той момент. Я зрозуміла, що вже нікуди не відпущу цю людину зі свого життя.

Оксані Бог дав крила. Крила творчості, крила людяності, крила патріотизму. Вона злітає на тих крилах вище від усіх нас на декілька голів. Дай Боже, щоб цей політ був безкінечний.

Останнім часом я захоплена діяльністю Оксани як невтомної волонтерки. Разом із «Мистецькою подільською сотнею» вона організовує акції зі збору коштів і продуктів для бійців у зоні АТО, відвідує з концертами бійців у шпиталях та у зоні АТО. Вона заряджає енергією патріотизму і небайдужості багатьох людей.

ІІІ. Робота над темою уроку

 

1. Сюжет

У повісті О. Радушинської «Метелики в крижаних панцирах» розповідається про дівчинку з інвалідністю. Авторка торкається тем «важких» підлітків, першого кохання, стосунків з однолітками й батьками, заробітчанства і дітей, залишених під опікою літніх родичів; незаконних оборудок із привласнення земель; проблем сучасного села й сучасного великого міста; пошуку себе серед інших, слабших чи сильніших однолітків; питань боротьби з внутрішніми комплексами і перемоги чи повної капітуляції перед ними… Усе це – дотично, ніби тлом для теми, яка проходить лейтмотивом крізь увесь сюжет, утілюючись життям тринадцятирічної Ярини, котра після ДТП залишається сиротою, прикутою до інвалідного візка. Опіку над дівчинкою беруть на себе дядько і тітка юнки. Вони в тій аварії втратили й свого молодшого сина. Разом покалічена родина навчається долати моральні бар’єри соціуму й навколишнього світу, не надто пристосованого до потреб візочників. Разом вони шукають кошти для операції за кордоном, що може подарувати дівчині шанс стати на ноги. А от вже самотужки Ярині доводиться, долаючи фізичний та емоційний біль, налагоджувати стосунки з однолітками, долати комплекси щодо інвалідності, навчатися розрізняти фальшивих і справжніх друзів, котрі не відвертаються в найcкладніші моменти життя. А ще вона вперше закохується. І хоча симпатія між підлітками взаємна, батьки Артема – чемпіона України зі спортивно-бальних танців –  категорично постають проти спілкування дітей. Вони навіть не здогадуються, що дівчинка візьметься навчатися… танцям на візку. Нове захоплення не лише допоможе Ярині позбутися комплексів неповноцінності й перетворитися з метелика, заціпленого кригою каліцтва та сумнівів, на окрилену юнку, не лише дозволить підліткам частіше зустрічатися й вибудовувати свої невмілі, полохливі, але справжні в щирості стосунки, а й – зібрати кошти, необхідні для лікування дівчини за кордоном…

 2. Теорія літератури

Повість –

 

3. Робота з  уривками тексту

I) читання та коментування ситуацій на картках (див. додатки)

 

II) Завдання: поєднати імя персонажа з його описом ( Відповідь: 1. Ядвіга; 2. мама Санька; 3. Карина; 4. Артем; 5. Сашко) 

 

III) Порівняйте два уривки, з’ясуйте про яку ситуацію йдеться, сформулюйте висновки про прямий звязок вчинків людини з її думкою про себе.

Висновок автора

О.Радушинська: «Для того, аби людині, котра стоїть на ногах, подивитися в очі людині, котра сидить у візку, потрібно просто трохи опустити погляд. Важливо: аби це був не зверхній позирк, а – погляд на рівних».

 

IV) Гра «Вгадай персонажа»

-          Хто  виявляв підтримку Яринці, яким чином?

(Тітка Наталія, тітка Стовпні –  Катерина, дільничий,  Ядвіга, Артем )

 

Слово вчителя: Згадавши усі свої дитячі та підліткові комплекси, страхи, болі, Оксана Радушинська створила образ. Образ дівчинки Ярини Градової. Яка із кокона перетворилася на метелика. Як і сама авторка колись.

 

V)   «Мозаїка»

Дослідити подані цитати та «зібрати» образ Яринки за поданою схемою. Записати:  1. Зовнішність 2. Риси характеру 3. Самохарактеристика 4. Ставлення інших персонажів

 

4. «Мозковий штурм»

Проблеми, що порушує автор повісті

-          «важкі» підлітки

-           перше кохання

-           Стосунки в з однолітками й батьками,

-          заробітчанство і діти, залишені під опікою літніх родичів;

-           незаконних оборудок із привласнення земель;

-          проблеми сучасного села й сучасного великого міста;

-          пошуку себе серед інших, слабших чи сильніших однолітків;

-          боротьба з внутрішніми комплексами і перемога чи повна капітуляція перед ними

 

ІV. Узагальнення та систематизація знань

Тести

 

1. У селі Вербки за безцінь скуповували хати, бо

А там ніхто не хотів жити

Б  люди масово переїздили в місто

В  там була цілюща вода, і мали будувати санаторій

Г  були часті пограбування будинків

 

2. Чому Артем зважився на пограбування будинку Градових

А бо він так робив часто

Б  щоб довести, що не «мамій» і «балерун»

В бо дуже хотів скуштувати «чіпсів і газованки»

Г бо хотів так познайомитися з Яринкою

 

3. Скільки вкрадених грошей встигли хлопці потратити за день

А 1000 гривень

Б 600 гривень

В 800 гривень

Г  900 гривень

 

4. Павло і Наталя Градові – це

А  рідні батьки Яринки

Б дядько і тітка Ярини

В прийомні тато та мама Яринки

Г сусіди Яринки

 

5. «Сашко, Санько й Артем вже цілу годину впрівали на городі баби Гані, перекопуючи його заступами від паркану і аж до смужки зеленого гудиння», бо

 А відпрацьовували «виправні» години

Б баба обіцяла заплатити за роботу

В допомагали по-сусідськи

Г шукали закопаний скарб

 

6.  Хто такий Олег, «темно-русий чоловік років двадцяти п’яти, вилицюватий, із кількаденною щетиною на щоках, тому здавався  якимось дивакуватим чи дуже втомленим»:

А син Градових

Б брат Кожедуба

В товариш хлопців

Г дільничий

 

7.  Чому Олегу були дуже потрібні 95 тисяч

А він їх позичив і загубив

Б щоб купити машину і працювати далекобійником, як батько

В на операцію

Г він їх позичив і «програв  в автомати»

 

8. Навіщо Олег забрав Яринку з дискотеки?

А щоб привести додому, бо за неї хвилювались його батьки

Б щоб вибачитись за свою поведінку щодо неї

В щоб врятувати від сторонніх поглядів,що  витріщались на неї

Г щоб попередити про нещасливий випадок, який може статися з нею, якщо не вмовить його батьків знайти для нього гроші

 

9. Обери прислів’я, яке найменш відповідає змісту повісті О. Радушинської «Метелики в крижаних панцирах»

А Стався до людей так, як ти хочеш, щоб ставились до тебе

Б Людина має право дивитися на іншу згори вниз лише тоді, коли допомагає підвестися

В Брехнею світ обійдеш, але назад не вернешся

Г Ніколи не знаєш, який прикрий випадок обернеться добром

 

10. 50 тисяч євро – ціна за

А) операцію Ярини в Німецькій клініці

Б) будинок діда Семена

В) життя брата Ярини, його борг на «автоматах»

Г) призовий фонд конкурсу бальних танців

 

11.  Чого НЕ зробила Ядвіга

А навчила танцювати Яринку на візку

Б організувала благодійний концерт за участю Артема та Яринки на лікування Яринки

В вселила Ярині віру в себе своїм прикладом

Г помирила Яринку з Кариною

 

12. Визначити  художні засоби:

 

1.«Твій, як його, шеф пришле ще одного недоумка, щоб їв мені печінки не ложкою, а черпаком?» с. 86

2. «Навіть Артем поводився стримано ввічливо, відійшов до Санька й теревенив з ним, ніби сто літ не бачився», с. 77

3.«Обминаючи калюжі, пані у модному капелюсі підстрибом побігла до воріт, залишивши по собі шлейф пряних парфумів і гіркий осад на серці»с. 97

4. «Він Чахлик Невмирущий! Он вчора тільки останні клепки відбили – став ще дурнішим»с. 76

А) порівняльний фразеологізм

Б) епітети, метафори

В) фразеологізм, протиставлення

Г) приховане порівняння, фразеологізм


Ключ: (1.В; 2.Б; 3.В; 4.Б; 5.Б; 6.А; 7.Г; 8.Г; 9.В; 10.А; 11.Г; 12 «1.В;2.А;3.Б;4.Г»)

V. Рефлексія

1. Перегляд відео-фрагменту «Танець на візку»

-          які почуття викликало у вас побачене.

 

VI. Підсумок

  1. 1.                 Слово вчителя

«Вона – людина. І вона це розуміє. Але чи розуміє суспільство? Чи розуміє оточення? Ця книга для підлітків, що не мають інвалідності. Особливі потреби у кожного є, просто у когось – більш особливі. Книга створена для того, щоб діти та підлітки розуміли світ іншої людини, такої ж, як вони, такої ж особистості. Розуміли та просто навчилися співіснувати. Ця книга – аж ніяк не про те, яким важким є життя для «нетакої» людини. Це книга про життя, про емоції та ситуації, притаманні багатьом 13-14-літнім. Просто головна героїня дивиться на цей світ з висоти інвалідного візка.- говорить Оксана Радушинська, і додає: « Під час презентацій книги я відкрила для себе таку аксіому: щоб людина, яка стоїть на ногах, подивилася в очі людині на візку, потрібно просто опустити погляд. І дуже важливо, щоби оцей погляд був не зверхній, щоб погляд цей був на рівних»

 

2. Колективне формулювання ідеї твору

Людина має право дивитися на іншу згори вниз лише тоді, коли допомагає підвестися (Народна мудрість)

 

  1. 3.      «Мікрофон»

                    Доповни речення....

 Щоб вирватись з крижаних панцирів комплексів, сумнівів, непорозумінь, потрібно

Бути...      Мати...            Робити...

 

4. Оцінювання

VII. Домашнє завдання

-          Чи є серед нашого оточення люди, які потребують сторонньої допомоги? Як ми можемо їм допомогти вже сьогодні почуватись краще?

-          Підібрати матеріал з газетних статтей, відеороликів з інтернету, історій з життя про прояви толерантного ставлення людей один до одного

Список використаних джерел та літератури

1. В Університеті «Україна» відбулася презентація книги Оксани Радушинської «Метелики у крижаних панцирах» // http://vnz.org.ua/novyny/podiyi/8548-v-un-ukrayina-prezentatsija-knygy-oksany-radushynskoyi-metelyky-u-kryzhanyh-pantsyrah

2. .  Радушинська О. Метелики в крижаних панцирах. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2015. – 160 с.

3.http://naiu.org.ua/zvernennya-profesorsko-vykladatskogo-kolektyvu-universytetu-ukrayina-shhodo-problemy-vyhovannya-tolerantnogo-stavlennya-do-lyudej-z-invalidnistyu-v-ukrayinskomu-suspilstvi/

4. https://www.facebook.com/profile.php?id=1817357427&sk=photos&pnref=lhc

 

Роздатковий матеріал

 

Уривок № 1

«… Тієї ночі йшов дощ. Мокрий асфальт світився, відбиваючи вогні фар, колеса автівки по-особливому шурхотіли й чвякали, мовби під ними не було твердого покриття, а сама вода…

-          Може, станемо й перечекаємо зливу? – спитала молода жінка на передньому сидінні.

-          Та ми вже в’їжджаємо в місто, - відповів чоловік за кермом.

Ще двоє пасажирів – діти, дівчинка й хлопець...

І раптом автівку розвернуло на дорозі... Троє загиблих на місці, тяжко травмована дівчинка. Поки її виходжували у лікарнях, вона звикла до того, що осиротіла. Опіку над нею взяв татів брат – дядько Павло з дружиною. Це їхній син – Ілля – не вижив у тій аварії...  с. 27»

- Чому Яринку виховують дядько з тіткою?

- Яка причина аварії?

 

ІІ) Завдання: поєднати імя персонажа з його описом

 

А) «Лиш тепер Ярина зауважила поряд з Артемом невисоку, струнку, худорляву жінку. Її виказували рясні зморшки навколо очей, проте молодіжна стрижка яскраво-мідного кольору нівелювала прикмети віку» с. 114

Б) «Верхня частина її чола, аж до сивуватого волосся, була білісінькою, а все лице засмагло до брунатного кольору. Зрозуміло – жінка майже ніколи не скидає хустинки, пораючись на городі»

В) «Зеленувато-карі очі, підведені чіткою чорною лінією на верхніх повіках, пильно стежили за хлопцями....»с. 50 «Тоді й підійшла струнка дівчина, несподівано яскрава навіть у тому світлі, що заплуталася між гілками дерев» с. 53

Г) «Уже вкотре за сьогодні над високим парканом обійстя, де оселилися Градові, показалася чорнява голова зі стильною стрижкою. То ... тупцював перед олбущеною хвірткою, але ніяк не міг наважитися зайти на подвір’я, аби віддати дядькові Павлові 266 гривень – його третину від розтриньканих восьми сотень...» с. 19 «Хлопчик – чемпіон України з бальних танців»с. 13

Д) «Два тижні тому {йому} виповнилося 15. За сільськими мірками – це вже дорослий хлопець, парубійко. Його прадід, що вже кілька років хлопцеві і за маму, і за тата, бо ті на заробітках, намагався його втримати від необдуманих вчинків, але {він} опирався з усіх сил... Прадід всіляко виштовхував {його} на якісь підробітки, щоб не зростав трутнем і не чекав подачки від батьків, що на думку Семена Петровича, не гідне справжнього чоловіка...вчився неохоче...», с. 32

1. Карина  2. мама Санька  3. Ядвіга  4.  Сашко 5. Артем

 

Уривок № 2

«- Хлопці, я тепер знаю, в чому річ, - сповістила Ярина.

- Що-що? – спитав Сашко.

- Не «що-що», а вода. Цілюща. З глибоких джерел. У Вербках санаторій будуватимуть. Це точно!

- Та коли його ще збудують! – махнув рукою Санько.

- Не про те мова. Земля. Отой шеф, що через хирлявого скуповує хати, хоче добре поживитися. Дивіться, Сашкова хата в нього на приміті, навпроти нас уже продали, а нам задзвонила господиня і сказала, що продаватиме обійстя.. Це добрий шмат землі!

- Я своєї хати не продам! – твердо вирішив Сашко.

 - Ми напишемо в газету, - спокійно завершила Ярина. – Ми напишимо, що тут чинять несправедливість.... а за тиждень біля воріт господи зупинилося авто дільничого. З ним була дівчина.

- Я до Ярини Градової. Вона такого цікавого листа написала в нашу газету. От навіть дільничий взявся мені допомагати. Каже, що незаконне скуповування землі – то вже його компетенція. Я Вероніка Прийма, кореспондент.» с. 111

 

-          Чому так енергійно скуповували хати в селі?

-          Яким чином вирішила діяти Ярина?

-          Як це її характеризує?

 

Уривок № 3

«Я не можу дозволити, щоб мій син спілкувався з Яриною. Це негативно впливає на його психічний стан. Хлопчик не має досвіду спілкування із неповносправними, він страждає, коли бачить страждання інших, він розгублений і пригнічений. Ця ненормальна дружба йому шкодить, а ви заохочуєте її»с. 96

    - Кому належить ця репліка?

-          Чи дійсно було так?

-          Чого хотіла мати Артема?

-          Про які її риси характеру свідчить цей вчинок?

 

ІІІ) Порівняйте два уривки, з’ясуйте про яку ситуацію йдеться, сформулюйте висновки про прямий звязок вчинків людини з її думкою про себе:

Приклад А.

1. «Його мама трималася гідно, навіть пихато: пряма спина, підняте підборіддя, зверхній погляд. Дарма, що дільничий встав і тепер хоч-не-хоч височів над нею – вона примудрилася і в цій ситуації бути на висоті. Недарма тато повторює, що відтворювати зневагу і грати на нервах – її основне покликання» с. 14

2. «Артем слухняно, наче школяр на уроці, примостився на лавці. Тепер їхні очі опинилися майже на одному рівні, і Ярині не треба було поглядати на хлопця знизу вгору. Вона дивилася прямо, без остраху, приховуючи властиву її сором’язливість» с. 25

Приклад Б.

1. «Олег не обирав рівного шляху – він ніби зумисно вишукував ями й вибоїни, щоб Ярина гойкалася й хиталася, а то й підстрибувала у візку, щомиті ризикуючи випасти серед вулиці в пилюгу» с. 58

2. «Артем тримав візок міцно, об’їжджав баюри після дощу.. о Олег штовхав візок просто перед собою, і вона розуміла, що коли впаде, то так і лежатиме в пилюці чи в траві, а він піде геть, не озираючись...» с. 65

 Прокоментуйте висновок автора

О.Радушинська: «Для того, аби людині, котра стоїть на ногах, подивитися в очі людині, котра сидить у візку, потрібно просто трохи опустити погляд. Важливо: аби це був не зверхній позирк, а – погляд на рівних».

 

Уривок № 4

«... Закусуючи рожеві вуста, вона ледве стримувала сміх: ця каліка збирається танцювати! Може, ще й з Артемом? Так він у Польщі, дурнувата мрійнице! Ти бач, яка метка! Танці їй в голові... Сиділа б і нюняла тихенько у своєму візку, людей не смішила. Ненормальна!

Усміхаючись, Карина розгортала шоколадне морозиво, аж тут в поле зору їй потрапив Артем... Як? Він тут? Давно?

-          Артеме, ти приїхав!.. Рада тебе бачити!

-          Здоров, - крижаним голосом сказав Артем. – Радій собі на втіху!

-          Хлопче, та в тебе тут стільки гарних подружок! – озвалася пані Ядвіга, - зацікавлено поглядаючи на ефектну Карину.

-          Та ні, вона не подружка – просто знайома...

-          Просто знайома? – скривилася красуня. – То я тобі «просто знайома»? Бо тобі потрібна дівчина, яка ніколи не піде до іншого хлопця! Бо вона НЕ ХОДИТЬ!!!»

-          Що ти верзеш? – аж поблід Артем.

-          Фе, як негарно! – осудливо докинула пані Ядвіга. – І немудро.

-          Звісно-звісно! Куди мені до вас?! Це ж ви тут будете навчати каліку танцям! Ото сміху буде! Бажаю успіху! – заверещала Карина. – Ось тобі чемпіонська медаль!

І просто на груди Ярині впало розмокле морозиво – шоколадна пляма розповзлася по білій футболці... Пані Ядвіга ... почала відтирати пляму, та їй це не вдалося... Тоді вона скинула з себе легку мережану кофтину й надягла на дівчинку, а сама лишилась в бузковому топі.

- Інцидент вичерпано!» с. 118-119

- Поясніть причину такої поведінки Каріни?

-Що такий вчинок може сказати про людину?

- Якби на місці Яринки була будь-яка інша людина і без візка, чи це змінило б поведінку Карини?

Висновок: Ми – це наші слова, думки та вчинки.

Уривок № 5

«- Куди ви пхаєтесь з візком? Це громадський транспорт! Для нормальних людей!

Перекривлене злістю обличчя кондукторки нависло над Яриною, а кістляве тіло перегородило вхід до тролейбуса.

-          Хіба ж ми не люди? – огризнулась тітка Наталя

-          Тут нема місця для інвалідів!

-          Нам не треба місць – ми й так доїдемо. Пропустіть до салону!

-          Беріть собі таксі! Впхаєтеся сюди – люди як ходитимуть? Перелітатимуть через вас, чи що?

-          Ми ж не вперше їдемо! – тітка Наталя намагалася вмовити кондукторку. – Ніколи нікому не заважали. Станемо збоку...

-          - Ставайте збоку на зупинці! Тролейбус рушає! Заберіть свою інвалідку!

-          Та як не соромно? Розверещалася тут! Це твій приватний тролейбус? – гримнув на кондукторку чоловік невисокого зросту, протиснувшись до входу. – Давайте, допоможу вам...Ярина не піднімала очей. Знову це приниження...інвалідка...»

-          Як відреагувала на це дівчина?

-          Чи доводилось вам в житті зустрічатися з подібними ситуаціями?

 

ІV)   Гра «Вгадай персонажа»

-          Хто  виявляв підтримку Яринці, яким чином?

1. «Дитино, візок неживий. А ти жива, ти мислиш, ти зичлива до людей, ти цікавишся всім на світі! Візок – то засіб для пересування, два колеса і каркас. А в тебе є душа, і вона прекрасна» (с. 127)

2. «А ти гартуй свою шкуру, щоб витерпіти, коли плюватимуть в лице» (с. 106)

3. «Ти смілива дівчинка, - сказав, рушаючи з місця.

-          Маєте підстави так думати? – пожартувала Ярина.

-  Маю! Не сидиш вдома, не боїшся ходити між людьми. Он листа такого написала, Петровича врятувала з його хатою. Тепер вже ніхто й не поткнеться!» с. 124

4. «кожному з нас у чомусь щастить, у чомусь – ні. Якщо весь час сподіватися тільки на випадок... Це нерозумно. Треба й самій докладати зусиль» с. 116

 «Боялася. Тільки одного разу, коли мені було особливо страшно, я сіла, зосередилася і подумала: чи я й далі боятимусь, чи чогось досягну в житті? І яке рішення я прийняла?» (с. 133)

 «Ярино, чому ти дозволяєш комусь впливати на твій настрій? Чому не навчишся зводити стіну перед всілякими агресивними особами, в яких мізки потребують ревізії?... от що змінилося після того випадку в тролейбусі? Так, зіпсувався настрій. І все. Але концерт відбудеться, ми з тобою, ти набула стільки друзів, скільки не мала за все життя, тітка Наталя тебе підтримує, дядько Павло за тебе вболіває... просто живи і радій!» (с. 147)

5.Ставився як до рівної, допомагав навчатися, зокрема з історією, тренувався з нею і власне брав участь у здійсненні мрії Яринки танцювати і бути здоровою

 

V) «Мозаїка»

Дослідити запропоновані цитати та «зібрати» образ Яринки  за поданою схемою. Записати:

 1. Зовнішність  2. Риси характеру  3. Самохарактеристика 4. Ставлення інших

 

            «Подружня пара середнього віку стояла позаду дівчинки... Звичайної такої дівчинки-підлітка: темно-русе волосся, заплетене у дві коси, біло-зелена футболка, джинси, текстильки... не красуня й не страховисько... Але вона сидить у візку, в інвалідному візку! І виглядає такою немічною, що й не зрушила б своїми руками колеса візка, якби її не підштовхнули...» с. 15

«Артем слухняно, наче школяр на уроці, примостився на лавці.Тепер їхні очі опинилися майже на одномурівні, і Ярині не треба було поглядати на хлопця знизу вгору. Вона дивилася прямо, без остраху, приховуючи властиву її сором’язливість» с. 25

«Ярина Градова теж... нормальна... розмовляти з нею цікаво... нормальна, хоч і у візку» с. 30

«Спільних тем для розмов, як виявилося, не так вже й багато. Хоча Сашко із Саньком піддалися на наполегливе вмовляння Артема й познайомилися з Яриною, однак взаємного зацікавлення бракувало. А без нього яка може бути дружба?  Навіть теоретично вона неможлива.

Ця Ярина якась надто тиха, мовчазна, більше слухає, ніж розповідає. І не така гостра на язик, як місцеві дівчата...

Ні, Ярина не нудна. Має почуття гумору, хоча й не завжди доганяє масні жарти Санька. А в комп’ютері тямить, напевне, більше за вчителя інформатики із сільської школи: і погуглити швидко вміє, і різні штучки з гаджетом замутити, програми там усякі встановлені, купа ігор. Словом, хоч і не надто просунута, але й не зануда»с. 40

«Але там, на дискотеці, чи не засміють її незнайомі, мовляв, припхалася, в інвалідному візку... Або дивитимуться на неї і жалітимуть: от, бідна, на ноги не стає... Артем із Сашком не печуть жалісливістю – вони просто пропонують допомогу. А чужі люди бувають такими нестерпними, коли хочуть комусь поспівчувати» с. 46

«Ярина заспокоїлась і майже перестала комплексувати, що сидить у візку... Тобто – що у візку приїхала на дискотеку. Підійшли друзі Сашка і Санька, познайомилися, почали розпитувати, де вона замешкала, чи подобається у Вербках. Вони не зважали на її недугу, розповідали про лісові пригоди, як налякалися звичайного їжака, коли ходили по гриби...» с. 53

«Їх Ярина бачила вперше. І вони її, мабуть, теж, бо не зводили очей і перемовлялися: то зверхньо, то глузливо, то здивовано. Ярина відчула неприємний холодок, що поповз по хребту, - це був сигнал до втечі... Ярині було якось не по собі – після загальних привітань гості перемовилися з нею кількома фразами й забули» с. 77

 (в бібліотеці, на так званому дні народженні Каріни)

«Кепський настрій дівчини посилювали жалісливі погляди бабусь, що срушно хитали головами, не зводячи очей із «калічки». Діти ж розглядали її, як механічну іграшку, що має схований двигунчик. І тому Ярина, побіжно оглянувши юрму, опустила очі в землю, аби в такий спосіб відгородитися від усіх. У руках – мобільний. Стане зовсім нестерпно, то задзвонить тітці, щоб відвезла її додому» (на святі селища в Вербках) с. 113

«Пристати на пропозицію Сашка? Вони нині її покинули і поперли бозна-куди, а їй тепер відгукуватися на перший поклик? Звісно, хотілося побачити каскадерів, але такою ціною? Трястися горбкуватою дорогою, протискатися поближче, аби ніхто не затуляв спиною... А навколо повно неуважних людей, що наштовхуватиметься на візок...» с. 115

Нич Т. М., вчитель української мови та літератури,

зарубіжної літератури Губчанського НВК,

  Старокостянтинівський район

 Хмельницька область, вчитель І категорії

 



Создан 27 мар 2017



  Комментарии       
Имя или Email


При указании email на него будут отправляться ответы
Как имя будет использована первая часть email до @
Сам email нигде не отображается!
Зарегистрируйтесь, чтобы писать под своим ником